De Vlaamse regering bereikte donderdagavond een klimaatakkoord. Vanaf 2029 wordt de verkoop van nieuwe personen- en bestelwagens met verbrandingsmotoren verboden en vanaf 2023 komt er een verplichting tot renovatie voor wie een energieverslindende woning koopt. "Het is voor jonge gezinnen die een betaalbare woning zoeken nu al enorm moeilijk er één te vinden", zegt Vlaams parlementslid Adeline Blancquaert van Vlaams Belang. "Deze renovatieverplichting zal er alleen maar toe leiden dat de droom van een eigen huis voor die gezinnen nog onbereikbaarder wordt." De partij noemt het voorts "onaanvaardbaar dat de Vlaming gebruik moet maken van een warmtepomp terwijl de overheid de stroomprijs kunstmatig hoog houdt". De partij is sceptisch over de impact die de maatregel zou hebben op de uitstoot van broeikasgassen. "Federaal wordt onze schone stroom uit kernenergie vervangen door elektriciteit opgewekt in gesubsidieerde en vervuilende gascentrales," zegt Sam van Rooy, "er zijn dus heel wat vraagtekens te plaatsen bij de netto-impact van de elektrificatieverplichtingen." (Belga)

De Vlaamse regering bereikte donderdagavond een klimaatakkoord. Vanaf 2029 wordt de verkoop van nieuwe personen- en bestelwagens met verbrandingsmotoren verboden en vanaf 2023 komt er een verplichting tot renovatie voor wie een energieverslindende woning koopt. "Het is voor jonge gezinnen die een betaalbare woning zoeken nu al enorm moeilijk er één te vinden", zegt Vlaams parlementslid Adeline Blancquaert van Vlaams Belang. "Deze renovatieverplichting zal er alleen maar toe leiden dat de droom van een eigen huis voor die gezinnen nog onbereikbaarder wordt." De partij noemt het voorts "onaanvaardbaar dat de Vlaming gebruik moet maken van een warmtepomp terwijl de overheid de stroomprijs kunstmatig hoog houdt". De partij is sceptisch over de impact die de maatregel zou hebben op de uitstoot van broeikasgassen. "Federaal wordt onze schone stroom uit kernenergie vervangen door elektriciteit opgewekt in gesubsidieerde en vervuilende gascentrales," zegt Sam van Rooy, "er zijn dus heel wat vraagtekens te plaatsen bij de netto-impact van de elektrificatieverplichtingen." (Belga)