William Todts, directeur van Transport & Environment, startte het debat met enkele cijfers. Dertig procent van de CO2-uitstoot in Europa komt van de transportsector. Het is bovendien de enige sector waarvan de uitstoot nog blijft stijgen, in plaats van dalen. Todts is wel hoopvol: "We hebben de kennis om alle sectoren binnen transport de komende jaren volledig CO2-neutraal te maken. Voor sommige sectoren moeten we er nu aan beginnen, en anderen moeten we beginnen versnellen." De vier CEO's aan tafel dringen allemaal aan op meer duidelijkheid over de regelgeving. CEO van Toyota Belgium Michael Roosen pakt uit met het feit dat het bedrijf twintig jaar geleden al een eerste hybridewagen op de markt bracht. Todts is echter niet overtuigd: "U spreekt over hybrides, maar we moeten naar nul CO2-uitstoot. We mogen meer verwachten van de grootste autobouwer ter wereld." Benny Smets, CEO van Ninatrans, vraagt zich of volledig elektrische vrachtwagens wel de oplossing zijn, gezien hun grote volumes, maar doet wel de belofte om tegen 2030 volledig CO2-neutraal te zijn, ook al is er daarvoor vandaag de dag nog slechts weinig technologie voorhanden. Peter Gerber, CEO van Brussels Airlines, garandeert tot slot dat de luchtvaartmaatschappij tegen 2050 volledig CO2-neutraal zal zijn. Daarvoor wil het vooral inzetten op groene kerosine. (Belga)

William Todts, directeur van Transport & Environment, startte het debat met enkele cijfers. Dertig procent van de CO2-uitstoot in Europa komt van de transportsector. Het is bovendien de enige sector waarvan de uitstoot nog blijft stijgen, in plaats van dalen. Todts is wel hoopvol: "We hebben de kennis om alle sectoren binnen transport de komende jaren volledig CO2-neutraal te maken. Voor sommige sectoren moeten we er nu aan beginnen, en anderen moeten we beginnen versnellen." De vier CEO's aan tafel dringen allemaal aan op meer duidelijkheid over de regelgeving. CEO van Toyota Belgium Michael Roosen pakt uit met het feit dat het bedrijf twintig jaar geleden al een eerste hybridewagen op de markt bracht. Todts is echter niet overtuigd: "U spreekt over hybrides, maar we moeten naar nul CO2-uitstoot. We mogen meer verwachten van de grootste autobouwer ter wereld." Benny Smets, CEO van Ninatrans, vraagt zich of volledig elektrische vrachtwagens wel de oplossing zijn, gezien hun grote volumes, maar doet wel de belofte om tegen 2030 volledig CO2-neutraal te zijn, ook al is er daarvoor vandaag de dag nog slechts weinig technologie voorhanden. Peter Gerber, CEO van Brussels Airlines, garandeert tot slot dat de luchtvaartmaatschappij tegen 2050 volledig CO2-neutraal zal zijn. Daarvoor wil het vooral inzetten op groene kerosine. (Belga)