Klachten over de VDAB pieken

© belga

Het aantal klachten over de werking van de VDAB piekte vorig jaar met 1718 dossiers, een stijging met twintig procent. Vooral werkzoekenden doen massaal hun beklag.

De ontevredenheid over de werking van de Vlaamse arbeidsbemiddelingsdienst VDAB nam vorig jaar sterk toe, schrijft De Standaard. In totaal werden 1.718 klachten opgetekend, een stijging van 22,7 procent ten opzichte van 2012. De meeste klachten gaan over een gebrekkige werking of communicatie. Dat staat in het rapport Klachten­management 2013 dat de krant kon inkijken.

Werkzoekenden niet tevreden

Een kwart van de verzuchtingen gaat over de opleidingen, meer specifiek over de toegang en het aanbod. 23,9 procent betreft het te volgen traject dat soms niet meer voldoet aan de professionele vereisten.

Tachtig procent van de klachten komt van werkzoekenden. Werkgevers blijken daarentegen steeds meer tevreden over de geleverde diensten. 83 klachten werden onontvankelijk verklaard.

VDAB wil klachten

De VDAB zelf reageert niet verrast op het hoge aantal. “De dienst stimuleert de cursisten net om zoveel mogelijk klachten door te geven. Met die informatie proberen de medewerkers de dienst verder te professionaliseren en te stroomlijnen”, zegt woordvoerder Bartelijne van den Boogert. (Belga/TV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content