Over de uiteindelijke tarieven werd nog geen beslissing genomen, maar op vraag van de overheid heeft een consultant berekend wat het plafond is op basis van de Europese maximumtarieven. De heffing zou dan maximaal 15 cent per kilometer in Vlaanderen, 20 cent in Wallonië en 25 cent in Brussel bedragen. De verschillen worden verklaard door de uiteenlopende kosten om de wegen te onderhouden: Wallonië heeft bijvoorbeeld veel meer bruggen dan Vlaanderen. Voor personenwagens komt er voorlopig geen kilometerheffing, maar een vignet. Buitenlanders betalen dat vignet bij het binnenrijden van ons land, de Belgen één keer per jaar ter aanvulling op de verkeersbelasting. "Het is niet de bedoeling dat de belastingdruk stijgt", benadrukte minister van Mobiliteit Hilde Crevits. "Hij wordt gewoon anders berekend". Uit een bevraging bij de belanghebbenden, onder meer de beroepsfederaties en de mobiliteitsverenigingen, blijkt evenwel een grote onvrede met het feit dat Belgen altijd een jaarvignet moeten kopen. Mogelijk krijgen dus ook landgenoten de kans om dat voor kortere periodes aan te schaffen. Een slimme kilometerheffing voor personenwagens is voorlopig technisch niet haalbaar, bleek uit het voortgangsrapport. (DIRK WAEM)

Over de uiteindelijke tarieven werd nog geen beslissing genomen, maar op vraag van de overheid heeft een consultant berekend wat het plafond is op basis van de Europese maximumtarieven. De heffing zou dan maximaal 15 cent per kilometer in Vlaanderen, 20 cent in Wallonië en 25 cent in Brussel bedragen. De verschillen worden verklaard door de uiteenlopende kosten om de wegen te onderhouden: Wallonië heeft bijvoorbeeld veel meer bruggen dan Vlaanderen. Voor personenwagens komt er voorlopig geen kilometerheffing, maar een vignet. Buitenlanders betalen dat vignet bij het binnenrijden van ons land, de Belgen één keer per jaar ter aanvulling op de verkeersbelasting. "Het is niet de bedoeling dat de belastingdruk stijgt", benadrukte minister van Mobiliteit Hilde Crevits. "Hij wordt gewoon anders berekend". Uit een bevraging bij de belanghebbenden, onder meer de beroepsfederaties en de mobiliteitsverenigingen, blijkt evenwel een grote onvrede met het feit dat Belgen altijd een jaarvignet moeten kopen. Mogelijk krijgen dus ook landgenoten de kans om dat voor kortere periodes aan te schaffen. Een slimme kilometerheffing voor personenwagens is voorlopig technisch niet haalbaar, bleek uit het voortgangsrapport. (DIRK WAEM)