Kilometerheffing: ‘Verbeteringen nodig om files te vermijden’

De kilometerheffing werd onder meer gemonitord in Moeskroen © BELGA

De raad van bestuur van Viapass heeft op de dag dat de kilometerheffing werd ingevoerd aan Satellic concrete verbeteringen gevraagd om files en wachttijden in de toekomst te vermijden.

Dat meldt Viapass in een persbericht.

De invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens verliep vrijdag allesbehalve vlekkeloos. Toch stelt Viapass vast dat “het systeem over het algemeen naar behoren” werkt. De tolinkomsten van 135.000 voertuigen werden met succes geregistreerd.

De administrateur-generaal van Viapass, Johan Schoups, heeft om een versnelde bijeenkomst van de raad van bestuur gevraagd omdat de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens niet helemaal gesmeerd liep. In Wallonië werden verkeersassen – onder andere twee invalswegen naar de luchthaven van Luik – geblokkeerd uit onvrede met de maatregel en voornamelijk aan de grensovergangen met Nederland stonden er hier en daar lange wachtrijen omdat veel vrachtwagenbestuurders nog geen On Board Unit (OBU) hebben.

Verdeelautomaten

De raad van bestuur, die over het algemeen tevreden is over de implementatie van het nieuwe systeem, stelde vast dat door “bepaalde tekortkomingen wachttijden en files” gecreëerd werden. Die tekortkomingen moet Satellic, de exploitant van het kilometerheffingssyteem, zien weg te werken. Volgens Viapass moet Satellic ervoor zorgen dat de bereikbaarheid en de efficiëntie van het call center verbeteren. Er moet ook een geoptimaliseerde verdeling van de OBU via de verdeelautomaten komen, die trouwens constant bijgevuld moeten worden. Voor gebruikers met een slecht functionerende OBU in een inruilprocedure wil Viapass dat Satellic een snellere levering – 2 dagen – voorziet of dat een onmiddellijk inruil aan een servicepunt mogelijk is met directe terugstorting van de waarborg.

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content