Zodra er een ietwat ernstig ongeval gebeurt op onze snelwegen, loopt het verkeer ook aan de ándere kant van de middenberm in het honderd. Chauffeurs trappen op de rem om de ravage te monsteren en zorgen zo dagelijks voor gemiddeld 26,25 kilometer aan bijkomend fileleed. En wellicht ook voor extra botsingen. Amerikaans onderzoek leert dat 16 procent van de ongevallen veroorzaakt wordt door kijkfiles. Bij ons worden daar geen cijfers over bijgehouden, maar het totale aantal "letselongevallen na een eerder ongeval" bedraagt zo'n 530 per jaar, weet Vias. Het relatief nieuwe fenomeen waarbij ramptoeristen hun smartphone bovenhalen om foto's of filmpjes te maken, draagt daar nog toe bij. De oplossing die Vias naar voren schuift: plaats calamiteitenschermen om het zicht op het ongeval af te schermen. Dat zou de kijktijd doen afnemen van 12 tot 4 seconden. Dergelijke schermen zijn al ruim vijf jaar geleden aangekocht door de Vlaamse overheid, maar sindsdien liggen ze ongebruikt in de kazernes van de Civiele Bescherming. De federale wegpolitie gaf nog nooit de opdracht om ze te plaatsen. "Behalve bij grote rampen loont het niet de moeite om ze ter plaatse te laten brengen en ze op te laten stellen", klinkt het daar. (Belga)