Stroomnetbeheerder Elia maakte zondagnamiddag de resultaten bekend van de eerste CRM-veiling, het capaciteitsvergoedingsmechanisme dat ervoor moet zorgen dat de elektriciteitsbevoorrading niet in het gedrang komt wanneer de Belgische kerncentrales in 2025 de deuren sluiten. Twee nieuwe gascentrales krijgen op die manier subsidies, net als projecten rond batterijopslag en vraagbeheer. Maar daarnaast krijgt ook een aantal oude en erg vervuilende straalmotoren van Engie Electrabel uit de jaren 70 nog 1 miljoen euro aan subsidies, meldde de VRT vandaag. Het zou om een contract van een jaar gaan. De vliegtuigmotoren worden ook nu al gesubsidieerd en gebruikt, zij het enkel in "extreme situaties", zegt het kabinet van minister van Energie Tinne Van der Straeten aan Belga. Het CRM-mechanisme zorgt er volgens de woordvoerder van Van der Straeten net voor dat de vervuilende turbojets minder geld krijgen dan nu het geval is, en ook minder nodig zullen zijn. "Batterijopslagprojecten zullen die plaats innemen. Die zaten nu al voor een stuk in de veiling, maar dat zou nog meer het geval moeten zijn in de tweede veiling in 2024." Volgens de VRT draaien de zeven turbojets die Engie Electrabel in bedrijf heeft maar een paar tientallen uren per jaar. De laatste keer dat ze onder de aandacht kwamen was eind 2018, toen Engie Electrabel extra capaciteit moest gaan zoeken omdat 6 van de 7 kerncentrales onbeschikbaar waren. (Belga)

Stroomnetbeheerder Elia maakte zondagnamiddag de resultaten bekend van de eerste CRM-veiling, het capaciteitsvergoedingsmechanisme dat ervoor moet zorgen dat de elektriciteitsbevoorrading niet in het gedrang komt wanneer de Belgische kerncentrales in 2025 de deuren sluiten. Twee nieuwe gascentrales krijgen op die manier subsidies, net als projecten rond batterijopslag en vraagbeheer. Maar daarnaast krijgt ook een aantal oude en erg vervuilende straalmotoren van Engie Electrabel uit de jaren 70 nog 1 miljoen euro aan subsidies, meldde de VRT vandaag. Het zou om een contract van een jaar gaan. De vliegtuigmotoren worden ook nu al gesubsidieerd en gebruikt, zij het enkel in "extreme situaties", zegt het kabinet van minister van Energie Tinne Van der Straeten aan Belga. Het CRM-mechanisme zorgt er volgens de woordvoerder van Van der Straeten net voor dat de vervuilende turbojets minder geld krijgen dan nu het geval is, en ook minder nodig zullen zijn. "Batterijopslagprojecten zullen die plaats innemen. Die zaten nu al voor een stuk in de veiling, maar dat zou nog meer het geval moeten zijn in de tweede veiling in 2024." Volgens de VRT draaien de zeven turbojets die Engie Electrabel in bedrijf heeft maar een paar tientallen uren per jaar. De laatste keer dat ze onder de aandacht kwamen was eind 2018, toen Engie Electrabel extra capaciteit moest gaan zoeken omdat 6 van de 7 kerncentrales onbeschikbaar waren. (Belga)