Volgens Mark Pecqueur, docent en hoofd van het Expertisecentrum Duurzame Brandstof, is het de allereerste waterstofheftruck met een klassieke verbrandingsmotor. "Er zijn al exemplaren met brandstofcellen, maar die hebben vrij veel zeldzame materialen nodig, zijn vrij duur en de technologie is nog niet helemaal betrouwbaar." "De motor moet nog wel speciaal ontworpen worden voor waterstof, onder meer door aangepaste brandstofinjectoren" vervolgt Pecqueur, "maar het blijft een klassieke verbrandingsmotor, waarmee de hele industrie vertrouwd is. De technologie kan dus op korte termijn ingezet worden en de truck is technisch volledig klaar voor productie in serie." Het prototype-exemplaar kostte ongeveer 65.000 euro. "Dat is anderhalve keer de kostprijs van een lpg-heftruck, maar de prijs kan vrij snel dalen tot 40.000 euro. Bovendien is de brandstofkost zeer klein voor wie een waterstofinstallatie heeft," aldus Pecqueur. Wie 20 tot 40 waterstofheftrucks gebruikt, is volgens de docent goedkoper af dan met elektrische heftrucks, afhankelijk van de inzet ervan. Colruyt test al heftrucks met brandstofceltechnologie, maar zou volgens de hogeschool vanaf januari het exemplaar met de waterstofmotor ook in de praktijk gaan testen. (DLA)

Volgens Mark Pecqueur, docent en hoofd van het Expertisecentrum Duurzame Brandstof, is het de allereerste waterstofheftruck met een klassieke verbrandingsmotor. "Er zijn al exemplaren met brandstofcellen, maar die hebben vrij veel zeldzame materialen nodig, zijn vrij duur en de technologie is nog niet helemaal betrouwbaar." "De motor moet nog wel speciaal ontworpen worden voor waterstof, onder meer door aangepaste brandstofinjectoren" vervolgt Pecqueur, "maar het blijft een klassieke verbrandingsmotor, waarmee de hele industrie vertrouwd is. De technologie kan dus op korte termijn ingezet worden en de truck is technisch volledig klaar voor productie in serie." Het prototype-exemplaar kostte ongeveer 65.000 euro. "Dat is anderhalve keer de kostprijs van een lpg-heftruck, maar de prijs kan vrij snel dalen tot 40.000 euro. Bovendien is de brandstofkost zeer klein voor wie een waterstofinstallatie heeft," aldus Pecqueur. Wie 20 tot 40 waterstofheftrucks gebruikt, is volgens de docent goedkoper af dan met elektrische heftrucks, afhankelijk van de inzet ervan. Colruyt test al heftrucks met brandstofceltechnologie, maar zou volgens de hogeschool vanaf januari het exemplaar met de waterstofmotor ook in de praktijk gaan testen. (DLA)