Gsm'en achter het stuur is al lang verboden, maar blijft niettemin een hardnekkige praktijk. Volgens statistieken van de federale politie werden de voorbije tien jaar elk jaar ruim 100.000 bestuurders beboet. "En dat is wellicht nog maar het topje van de ijsberg", denkt Vandenbroucke. Hij wijst op twee recente onderzoeken die de omvang van het probleem duidelijk maken. Maar bovendien is het beboeten geen evidente klus voor de politie. Die kan vandaag immers enkel controleren door middel van heterdaad betrappingen. Daarom wil Vandenbroucke de technologische mogelijkheden uitbreiden om de pakkans te vergroten. Dat kan door gsm-gebruik achter het stuur toe te voegen aan de lijst met overtredingen die met onbemande camera's kunnen worden vastgesteld. Aanleiding is een proefproject van VIAS - het vroegere BIVV - waarbij een nieuw camerasysteem wordt getest om gsm-gebruik achter het stuur vast te stellen. Daarbij blijft het de agent die finaal beslist of iemand een boete krijgt. De verwerking van beelden gebeurt uitsluitend door de politie, beelden zonder overtreding worden meteen gewist, enkel foto's van de overtreder worden aan de politie getoond. Het regeerakkoord van de Vivaldi-partijen maakt op vlak van verkeersveiligheid een prioriteit van het verhogen van de pakkans en wil jaarlijks een op drie bestuurders controleren op snelheid, gebruik van alcohol of drugs, gordeldracht en gsm'en achter het stuur. (Belga)

Gsm'en achter het stuur is al lang verboden, maar blijft niettemin een hardnekkige praktijk. Volgens statistieken van de federale politie werden de voorbije tien jaar elk jaar ruim 100.000 bestuurders beboet. "En dat is wellicht nog maar het topje van de ijsberg", denkt Vandenbroucke. Hij wijst op twee recente onderzoeken die de omvang van het probleem duidelijk maken. Maar bovendien is het beboeten geen evidente klus voor de politie. Die kan vandaag immers enkel controleren door middel van heterdaad betrappingen. Daarom wil Vandenbroucke de technologische mogelijkheden uitbreiden om de pakkans te vergroten. Dat kan door gsm-gebruik achter het stuur toe te voegen aan de lijst met overtredingen die met onbemande camera's kunnen worden vastgesteld. Aanleiding is een proefproject van VIAS - het vroegere BIVV - waarbij een nieuw camerasysteem wordt getest om gsm-gebruik achter het stuur vast te stellen. Daarbij blijft het de agent die finaal beslist of iemand een boete krijgt. De verwerking van beelden gebeurt uitsluitend door de politie, beelden zonder overtreding worden meteen gewist, enkel foto's van de overtreder worden aan de politie getoond. Het regeerakkoord van de Vivaldi-partijen maakt op vlak van verkeersveiligheid een prioriteit van het verhogen van de pakkans en wil jaarlijks een op drie bestuurders controleren op snelheid, gebruik van alcohol of drugs, gordeldracht en gsm'en achter het stuur. (Belga)