De drukte in verschillende treinstations gisteren/dinsdag door reizigers die een dag aan de kust wilden doorbrengen, deed bij verschillende partijen opnieuw de vraag naar een reservatiesysteem rijzen. Ook bij de kustburgemeesters, zoals Oostendenaar Bart Tommelein (Open Vld), klonk de roep om een aanmeldingsplicht. Zijn partijgenoot Pillen begrijpt de vraag van de burgemeesters. "Dit is inderdaad niet houdbaar, ook niet voor de spoorwegpolitie en Securail." De Bruggeling, die nog als kabinetschef aan de slag was bij de vorige minister van Mobiliteit, zegt geen tegenstander te zijn van een reservatiesysteem en is overtuigd dat het technisch kan, maar waarschuwt dat het bijzonder complex is. "De NMBS zou dat misschien ook iets actiever moeten uitleggen", vindt Pillen. Zo is er de vraag wie voorrang krijgt. Gaat het om de werknemer op weg naar zijn werk of iemand die een toeristische bestemming aandoet? En wie gaat die voorrang regelen of geldt het principe 'first come, first served'? En werk je met een reservelijst? Een ander punt dat volgens Pillen eerst moeten worden uitgeklaard, is welk traject voorrang krijgt en wat moet gebeuren met tussenstations. Tegelijkertijd waarschuwt Pillen voor de vergelijking met bijvoorbeeld de Thalys en de Eurostar, die ook met een reservatiesysteem werken. Ze hebben immers minder stations in hun netwerk, maar hanteren ook verschillende prijzen naargelang het uur van de dag waarop je de trein neemt. Het Kamerlid merkt op dat de huidige beheersovereenkomst met de NMBS prijsdifferentiatie niet toelaat, maar je dreigt hiermee wel die deur te openen, besluit Pillen. (Belga)

De drukte in verschillende treinstations gisteren/dinsdag door reizigers die een dag aan de kust wilden doorbrengen, deed bij verschillende partijen opnieuw de vraag naar een reservatiesysteem rijzen. Ook bij de kustburgemeesters, zoals Oostendenaar Bart Tommelein (Open Vld), klonk de roep om een aanmeldingsplicht. Zijn partijgenoot Pillen begrijpt de vraag van de burgemeesters. "Dit is inderdaad niet houdbaar, ook niet voor de spoorwegpolitie en Securail." De Bruggeling, die nog als kabinetschef aan de slag was bij de vorige minister van Mobiliteit, zegt geen tegenstander te zijn van een reservatiesysteem en is overtuigd dat het technisch kan, maar waarschuwt dat het bijzonder complex is. "De NMBS zou dat misschien ook iets actiever moeten uitleggen", vindt Pillen. Zo is er de vraag wie voorrang krijgt. Gaat het om de werknemer op weg naar zijn werk of iemand die een toeristische bestemming aandoet? En wie gaat die voorrang regelen of geldt het principe 'first come, first served'? En werk je met een reservelijst? Een ander punt dat volgens Pillen eerst moeten worden uitgeklaard, is welk traject voorrang krijgt en wat moet gebeuren met tussenstations. Tegelijkertijd waarschuwt Pillen voor de vergelijking met bijvoorbeeld de Thalys en de Eurostar, die ook met een reservatiesysteem werken. Ze hebben immers minder stations in hun netwerk, maar hanteren ook verschillende prijzen naargelang het uur van de dag waarop je de trein neemt. Het Kamerlid merkt op dat de huidige beheersovereenkomst met de NMBS prijsdifferentiatie niet toelaat, maar je dreigt hiermee wel die deur te openen, besluit Pillen. (Belga)