Er bestaat al langer discussie over de zin en onzin van korte vluchten, zoals tussen Zaventem en Schiphol, Parijs of Londen. Jaarlijks vertrekken meer dan 8.500 vluchten met tot 1 miljoen passagiers naar die drie steden, die minder dan 500 kilometer van Brussel liggen. De strijd tegen de klimaatopwarming speelt in die discussie een belangrijke rol. Daarbij wordt vaak gekeken in de richting van nachttreinen. Die werden in 2003 geleden afgeschaft, maar sinds januari rijden er weer reguliere nachttreinen tussen Wenen en Brussel. Probleem is dat de trein veelal nog steeds duurder is dan het vliegtuig en vaak een pak langer doet over dezelfde afstand. De Kamercommissie Mobiliteit zette dinsdag het licht op groen voor een resolutie op initiatief van de PS en de groenen. Daarin wordt de regering gevraagd binnen Europa te pleiten voor een beleid dat de uitbouw en toegankelijkheid van het internationaal treinverkeer financieel steunt, en dat via een kerosineheffing. Dat moet het kostennadeel van het spoor tegenover de luchtvaart uitvlakken. Ook moet de regering met de spoor- en luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven onderzoeken hoe Brussels Airport op korte termijn op meer en frequentere internationale hogesnelheidsverbindingen kan worden aangesloten. Ze moet op Europees niveau ook meewerken aan een treinnetwerk tegen 2030, waarin alle hoofdsteden en andere grote steden zijn opgenomen. De tekst vraagt de regering de algemene uitrol van het DiscoverEU-programma binnen de Europese Unie te steunen, opdat op termijn alle Europese burgers op hun 18e verjaardag een Interrail-pas kunnen krijgen om per trein door heel Europa te reizen. Ook moet werk worden gemaakt van voldoende opleiding voor treinbestuurders. De tekst kreeg de steun van PS, sp.a, Ecolo-Groen, CD&V, Open Vld en PVDA. De partijen MR, N-VA en Vlaams Belang onthielden zich. (Belga)

Er bestaat al langer discussie over de zin en onzin van korte vluchten, zoals tussen Zaventem en Schiphol, Parijs of Londen. Jaarlijks vertrekken meer dan 8.500 vluchten met tot 1 miljoen passagiers naar die drie steden, die minder dan 500 kilometer van Brussel liggen. De strijd tegen de klimaatopwarming speelt in die discussie een belangrijke rol. Daarbij wordt vaak gekeken in de richting van nachttreinen. Die werden in 2003 geleden afgeschaft, maar sinds januari rijden er weer reguliere nachttreinen tussen Wenen en Brussel. Probleem is dat de trein veelal nog steeds duurder is dan het vliegtuig en vaak een pak langer doet over dezelfde afstand. De Kamercommissie Mobiliteit zette dinsdag het licht op groen voor een resolutie op initiatief van de PS en de groenen. Daarin wordt de regering gevraagd binnen Europa te pleiten voor een beleid dat de uitbouw en toegankelijkheid van het internationaal treinverkeer financieel steunt, en dat via een kerosineheffing. Dat moet het kostennadeel van het spoor tegenover de luchtvaart uitvlakken. Ook moet de regering met de spoor- en luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven onderzoeken hoe Brussels Airport op korte termijn op meer en frequentere internationale hogesnelheidsverbindingen kan worden aangesloten. Ze moet op Europees niveau ook meewerken aan een treinnetwerk tegen 2030, waarin alle hoofdsteden en andere grote steden zijn opgenomen. De tekst vraagt de regering de algemene uitrol van het DiscoverEU-programma binnen de Europese Unie te steunen, opdat op termijn alle Europese burgers op hun 18e verjaardag een Interrail-pas kunnen krijgen om per trein door heel Europa te reizen. Ook moet werk worden gemaakt van voldoende opleiding voor treinbestuurders. De tekst kreeg de steun van PS, sp.a, Ecolo-Groen, CD&V, Open Vld en PVDA. De partijen MR, N-VA en Vlaams Belang onthielden zich. (Belga)