Dat schrijven de kranten van Mediahuis.

België telt nu veertien lokale parketten en een federaal parket. Daar komt dit jaar nog één overkoepelend, nationaal parket bij. De nieuwe procureur krijgt twee substituten en 45 medewerkers in dienst, om het verkeers­beleid in heel België mee in goede banen te leiden. Dat heeft de ­ministerraad beslist, op voorstel van minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD).

'Het parket zal complementair zijn met en ondersteuning bieden aan de verkeersafdelingen van de lokale ­parketten, die zich kunnen concentreren op de belangrijke dossiers', zegt Johan ­Delmulle, voorzitter van het College van Procureurs-Generaal. Zoals aanrijdingen door dronken chauffeurs of ongevallen met vluchtmisdrijf. Wie de 'superprocureur' zal worden, wordt later beslist. Eind dit jaar moet het parket actief zijn.

Flitspalen

De aanleiding is het voor­nemen van de regering om van verkeersveiligheid een top­prioriteit te maken. De pakkans voor hardrijders moet omhoog. De tolerantiemarges die sommige parketten hier en daar nu nog gedogen - waardoor er bijvoorbeeld in een zone 30 pas vanaf 47km/u geflitst wordt - moeten weg. Ook moeten flitspalen de klok rond werken, en Van Quickenborne wil de trajectcontroles zo veel mogelijk geactiveerd zien.

Regionale verschillen

De N-VA-kamerleden Wouter Raskin en Sophie De Wit hebben hun bedenkingen bij het plan. 'Overdreven snelheid is absoluut een killer in het verkeer. De N-VA is ook altijd een medestander geweest in de strijd voor meer verkeersveiligheid. Daarom moet de pakkans ook effectief omhoog', stelt Raskin. Maar De Wit vraagt zich af of een bijkomende structuur niet eerder ten koste gaat van meer efficiëntie: 'Waarom niet gewoon de bestaande verkeersparketten versterken en hen laten werken op basis van duidelijke richtlijnen van het college van procureurs-generaal?'

De N-VA wijst ook op de verschillen tussen de gewesten. In 2019 stonden er in Vlaanderen 1.450 flitspalen (20 per 1.000 km weg), in Wallonië amper 280 (of 3,4 per 1.000 km weg). Ook het aantal trajecten met trajectcontroles ligt minstens 5 maal hoger in Vlaanderen. Bovendien worden in Vlaanderen meer pv's uitgeschreven per inwoner en is het goed voor ongeveer drie kwart van de onmiddellijke inningen. 'Zal de minister er dan ook voor ijveren dat de pakkans in àlle gewesten effectief gelijkgetrokken wordt?', wil de partij nog weten. (Belga)

Dat schrijven de kranten van Mediahuis.België telt nu veertien lokale parketten en een federaal parket. Daar komt dit jaar nog één overkoepelend, nationaal parket bij. De nieuwe procureur krijgt twee substituten en 45 medewerkers in dienst, om het verkeers­beleid in heel België mee in goede banen te leiden. Dat heeft de ­ministerraad beslist, op voorstel van minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD). 'Het parket zal complementair zijn met en ondersteuning bieden aan de verkeersafdelingen van de lokale ­parketten, die zich kunnen concentreren op de belangrijke dossiers', zegt Johan ­Delmulle, voorzitter van het College van Procureurs-Generaal. Zoals aanrijdingen door dronken chauffeurs of ongevallen met vluchtmisdrijf. Wie de 'superprocureur' zal worden, wordt later beslist. Eind dit jaar moet het parket actief zijn. De aanleiding is het voor­nemen van de regering om van verkeersveiligheid een top­prioriteit te maken. De pakkans voor hardrijders moet omhoog. De tolerantiemarges die sommige parketten hier en daar nu nog gedogen - waardoor er bijvoorbeeld in een zone 30 pas vanaf 47km/u geflitst wordt - moeten weg. Ook moeten flitspalen de klok rond werken, en Van Quickenborne wil de trajectcontroles zo veel mogelijk geactiveerd zien.De N-VA-kamerleden Wouter Raskin en Sophie De Wit hebben hun bedenkingen bij het plan. 'Overdreven snelheid is absoluut een killer in het verkeer. De N-VA is ook altijd een medestander geweest in de strijd voor meer verkeersveiligheid. Daarom moet de pakkans ook effectief omhoog', stelt Raskin. Maar De Wit vraagt zich af of een bijkomende structuur niet eerder ten koste gaat van meer efficiëntie: 'Waarom niet gewoon de bestaande verkeersparketten versterken en hen laten werken op basis van duidelijke richtlijnen van het college van procureurs-generaal?' De N-VA wijst ook op de verschillen tussen de gewesten. In 2019 stonden er in Vlaanderen 1.450 flitspalen (20 per 1.000 km weg), in Wallonië amper 280 (of 3,4 per 1.000 km weg). Ook het aantal trajecten met trajectcontroles ligt minstens 5 maal hoger in Vlaanderen. Bovendien worden in Vlaanderen meer pv's uitgeschreven per inwoner en is het goed voor ongeveer drie kwart van de onmiddellijke inningen. 'Zal de minister er dan ook voor ijveren dat de pakkans in àlle gewesten effectief gelijkgetrokken wordt?', wil de partij nog weten. (Belga)