StampMedia voerde in 2020 een kwantitatief onderzoek uit bij 2.500 scholieren uit heel Vlaanderen, gecombineerd met focusgroepen in 16 Vlaamse scholen. Uit het onderzoek komt naar voor dat jongeren kritisch zijn over het effect van migratie in ons land, maar dat ze minder gepolariseerd zijn dan volwassenen. Ze vinden het bovendien belangrijk wat hun ouders of vrienden erover denken en zullen hun mening daaraan aanpassen. Net daarom willen ze er ook graag op school over spreken, zodat ze meer standpunten kunnen horen en zo hun mening kunnen aanpassen. Op school ervaren ze echter dat er weinig ruimte is om te spreken over thema's als migratie, vluchtelingen en nieuwkomers. Leerkrachten willen polariserende thema's liever niet aankaarten. Nochtans blijkt uit het onderzoek dat de meeste leerlingen tolerant zijn voor elkaars meningen en geven ze ook aan dat als iemand een andere mening heeft, het geen reden is om niet meer bevriend te zijn met elkaar. Daarnaast willen leerkrachten hun neutraliteit niet verliezen, waardoor het onderwerp in de taboesfeer terechtkomt. Voorts wordt er op school ook niet altijd ingegrepen bij extremisme. "De leerlingen hebben duidelijk nood aan een veilig, open forum waarop ze hun ideeën vrij kunnen delen met anderen, met begeleiding van een leerkracht", klinkt het in het onderzoek. (Belga)

StampMedia voerde in 2020 een kwantitatief onderzoek uit bij 2.500 scholieren uit heel Vlaanderen, gecombineerd met focusgroepen in 16 Vlaamse scholen. Uit het onderzoek komt naar voor dat jongeren kritisch zijn over het effect van migratie in ons land, maar dat ze minder gepolariseerd zijn dan volwassenen. Ze vinden het bovendien belangrijk wat hun ouders of vrienden erover denken en zullen hun mening daaraan aanpassen. Net daarom willen ze er ook graag op school over spreken, zodat ze meer standpunten kunnen horen en zo hun mening kunnen aanpassen. Op school ervaren ze echter dat er weinig ruimte is om te spreken over thema's als migratie, vluchtelingen en nieuwkomers. Leerkrachten willen polariserende thema's liever niet aankaarten. Nochtans blijkt uit het onderzoek dat de meeste leerlingen tolerant zijn voor elkaars meningen en geven ze ook aan dat als iemand een andere mening heeft, het geen reden is om niet meer bevriend te zijn met elkaar. Daarnaast willen leerkrachten hun neutraliteit niet verliezen, waardoor het onderwerp in de taboesfeer terechtkomt. Voorts wordt er op school ook niet altijd ingegrepen bij extremisme. "De leerlingen hebben duidelijk nood aan een veilig, open forum waarop ze hun ideeën vrij kunnen delen met anderen, met begeleiding van een leerkracht", klinkt het in het onderzoek. (Belga)