Jens Mortier: ‘Een strijkijzer is niet romantisch’

© Lies Willaert
Ann Peuteman

‘Tachtig procent van de reclame is slecht, plat, lelijk, storend en heel traditioneel’, zegt reclamemaker Jens Mortier. ‘Als reclame dus als iets vies wordt beschouwd, ligt dat in de eerste plaats aan de sector zelf.’

Moeten reclamemakers ook rekening houden met de maatschappelijke impact van hun werk? Er wordt nogal eens beweerd dat al dat vrouwelijk naakt van erg weinig respect voor vrouwen getuigt.

Mortier: Veel bedrijven voeren inderdaad nog altijd graag mooie, sexy, schaars geklede babes op. Zelf geloof ik totaal niet in de clichébullshit van merken als L’Oréal, met perfect gekleurde haardossen van wel een meter lang die op en neer dansen. Dat werkt volgens mij zelfs contraproductief. Stel dat een vrouw zo’n spotje ziet en zich vervolgens naar de winkel haast om die shampoo te kopen. Dan merkt ze toch meteen dat zij er nadat ze die heeft gebruikt helemaal niet uitziet als die vrouwen uit dat spotje? Nee, dat register is ondertussen zo goed als uitgeput.

Al die half ontblote vrouwen op affiches en in spotjes zouden ook zeer provocerend overkomen. Zeker bij moslimmannen.

Mortier: Flauw excuus. Reclame schept altijd een bepaalde sfeer, een bepaald beeld, maar uiteindelijk blijft het allemaal braaf en netjes. Ik zie zelden dingen die echt aanstootgevend zijn.

Vorig jaar diende de KAV nochtans klacht in tegen een spot van Suitsupply, waarin mannen in pak zo goed als naakte vrouwen aan zich onderwerpen.

Mortier: Daarmee wilde die adverteerder natuurlijk vooral choqueren. Maar hoeveel mensen zouden daar nu echt door geschokt zijn? Her en der een paar Alexandra Colens, ja, maar verder? In elk geval heeft zo’n campagne op langere termijn niet zoveel effect. Er wordt wel even over gepraat en er verschijnen artikels in de kranten, maar dat gaat allemaal over de campagne en niet over de kostuums zelf.

In de aanloop naar Valentijn viel weer op dat er vooral ontzettend rolbevestigende cadeaus worden aangeprezen: een strijkijzer voor haar, een boormachine voor hem.

Mortier: Ongelooflijk hoezeer er nog in clichés wordt gedacht. Als mannen nog altijd niet doorhebben dat het niet romantisch is om hun vrouw een strijkijzer cadeau te doen, dan weet ik het ook niet meer. Wij zullen in elk geval nooit zulke reclamecampagnes maken. Als Flair voor Valentijn een seksspeeltje of een romantisch drankje aanbiedt, kan dat voor mij nog wel. Maar zodra er strijkijzers in beeld komen, is het wat mij betreft tijd om op te stappen.

De volledige aflevering van VrouwenMaat met Jens Mortier vindt u deze week in Knack.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content