Tussen 2015 en 2017 is het aantal pv's voor overlast gestegen van 1.239 naar 2.626. Meer dan een verdubbeling op twee jaar tijd dus. In dezelfde periode is het aantal pv's voor zwartrijden gestegen van 51.745 naar 66.829, een stijging met bijna 30 procent. Dat terwijl het aantal controles 'maar' met 25 procent is gestegen. Ombudsman Bart Weekers merkt ook op dat de verhoging van de boetes voor zwartrijden in 2015 (nog) niet heeft gezorgd voor een daling van het aantal betrapte zwartrijders. "De verhoogde zwartrijboete heeft dus nog niet gezorgd voor een witrij-effect", aldus Weekers. Volgens De Lijn is daar een eenvoudige verklaring voor. "We gaan meer controleren op plaatsen waar we weten dat er problemen van overlast en zwartrijden zijn. We gaan dus gerichter controleren", legt woordvoerster Astrid Hulhoven uit. "Zo weten we dat trams gevoeliger zijn voor zwartrijden en dus verhogen we het aantal controles daar". Volgens Hulhoven wil De Lijn die aanpak met gerichte controles de komende jaren nog versterken. Dat betekent ook dat het aantal pv's voor zwartrijden en overlast de komende jaren nog kan stijgen. "Maar op termijn hopen we dat iedereen beseft dat men het risico loopt gecontroleerd te worden. En hopelijk daalt het aantal pv's dan ook. Maar sowieso betaalt nu al 98 procent van onze reizigers correct", aldus Huloven. (Belga)

Tussen 2015 en 2017 is het aantal pv's voor overlast gestegen van 1.239 naar 2.626. Meer dan een verdubbeling op twee jaar tijd dus. In dezelfde periode is het aantal pv's voor zwartrijden gestegen van 51.745 naar 66.829, een stijging met bijna 30 procent. Dat terwijl het aantal controles 'maar' met 25 procent is gestegen. Ombudsman Bart Weekers merkt ook op dat de verhoging van de boetes voor zwartrijden in 2015 (nog) niet heeft gezorgd voor een daling van het aantal betrapte zwartrijders. "De verhoogde zwartrijboete heeft dus nog niet gezorgd voor een witrij-effect", aldus Weekers. Volgens De Lijn is daar een eenvoudige verklaring voor. "We gaan meer controleren op plaatsen waar we weten dat er problemen van overlast en zwartrijden zijn. We gaan dus gerichter controleren", legt woordvoerster Astrid Hulhoven uit. "Zo weten we dat trams gevoeliger zijn voor zwartrijden en dus verhogen we het aantal controles daar". Volgens Hulhoven wil De Lijn die aanpak met gerichte controles de komende jaren nog versterken. Dat betekent ook dat het aantal pv's voor zwartrijden en overlast de komende jaren nog kan stijgen. "Maar op termijn hopen we dat iedereen beseft dat men het risico loopt gecontroleerd te worden. En hopelijk daalt het aantal pv's dan ook. Maar sowieso betaalt nu al 98 procent van onze reizigers correct", aldus Huloven. (Belga)