Vanaf zondag voert de EU geen olie meer in uit Iran. Bedoeling is in de strijd rond het nucleaire programma van Teheran de politieke druk te verhogen. Om niet herkend te worden, hebben Iraanse tankers volgens de BBC de jongste tijd bovendien de transponders uitgeschakeld waarmee ze via het zogenaamde AIS-systeem (Automatic Identification System) gelokaliseerd kunnen worden. Met dat systeem worden ook scheepsdata doorgegeven. Met de vlag, de naam of de eigenaar kan dan wel gesjoemeld worden, waar absoluut niks kan aan gewijzigd worden, is het registratienummer dat elk schip van de Internationale Scheepvaartorganisatie (IMO) krijgt. Dat is zo'n beetje wat het chassisnummer bij een auto is. Twee Iraanse tankers die onder de vlag van Tuvalu varen, zijn momenteel op weg naar de Egyptische haven Ain al-Sukhna, aldus de BBC. Om het olie-embargo te omzeilen, zouden die schepen theoretisch hun olie vanuit die haven via een pijpleiding naar Alexandria kunnen laten pompen, om die daar in de Middellandse Zee dan door tankers van andere landen te laten afhalen. De olie zou daarna aan Europese raffinaderijen kunnen geleverd worden. (KAV)

Vanaf zondag voert de EU geen olie meer in uit Iran. Bedoeling is in de strijd rond het nucleaire programma van Teheran de politieke druk te verhogen. Om niet herkend te worden, hebben Iraanse tankers volgens de BBC de jongste tijd bovendien de transponders uitgeschakeld waarmee ze via het zogenaamde AIS-systeem (Automatic Identification System) gelokaliseerd kunnen worden. Met dat systeem worden ook scheepsdata doorgegeven. Met de vlag, de naam of de eigenaar kan dan wel gesjoemeld worden, waar absoluut niks kan aan gewijzigd worden, is het registratienummer dat elk schip van de Internationale Scheepvaartorganisatie (IMO) krijgt. Dat is zo'n beetje wat het chassisnummer bij een auto is. Twee Iraanse tankers die onder de vlag van Tuvalu varen, zijn momenteel op weg naar de Egyptische haven Ain al-Sukhna, aldus de BBC. Om het olie-embargo te omzeilen, zouden die schepen theoretisch hun olie vanuit die haven via een pijpleiding naar Alexandria kunnen laten pompen, om die daar in de Middellandse Zee dan door tankers van andere landen te laten afhalen. De olie zou daarna aan Europese raffinaderijen kunnen geleverd worden. (KAV)