‘Inhaalverbod vrachtwagens moet in België zelfde zijn als in buitenland’

Vorig jaar hebben 2.830 vrachtwagenchauffeurs een boete gekregen, omdat ze inhaalden waar het niet mag. Dat zijn er 20 procent minder dan in 2013. Dat blijkt uit cijfers die VTM NIEUWS heeft opgevraagd. De politie controleert niet alleen weinig op het inhaalverbod, maar het is ook een heel ingewikkelde regel. België is het enige land in Europa met twee verschillende verkeersborden voor dat inhaalverbod. © BELGA

Jef Van den Bergh (CD&V) hekelt de Belgische inhaalverboden voor vrachtwagens. Die moeten gelijkgeschakeld worden met die in het buitenland, om verwarring te voorkomen.

Vorig jaar kregen 2.830 vrachtwagens een boete omdat ze inhaalden waar het niet mocht. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-mobiliteitsexpert Jef Van den Bergh opvroeg bij de minister van Mobiliteit. In ons land is het voor vrachtwagens verboden om in te halen op wegen met twee rijstroken per richting, ook inhalen bij regenweer is verboden. Van den Bergh pleit voor een harmonisering van de regels rond het inhaalverbod.

In 2014 vlogen 2.335 vrachtwagenchauffeurs op de bon omdat ze inhaalden op een weg met twee rijstroken per richting. De helft van de overtreders waren buitenlandse vrachtwagens. ‘De Belgische regels liggen anders dan in de rest van Europa. In België mag je niet voorbijsteken op 2×2-snelwegen, tenzij anders aangegeven wordt met blauwe toelatingsborden. In de rest van Europa mag je wél voorbijsteken, tenzij anders aangegeven wordt met verbodsborden’, zegt Van den Bergh.

Dat leidt tot onduidelijkheid en verwarring voor internationale transporteurs. Van den Bergh wil dan ook dat de Belgische regels worden geharmoniseerd met het buitenland. Op vraag van CD&V gaat minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) onderzoeken of het inhaalverbod op tweebaanswegen gewijzigd moet worden naar analogie met het buitenland.

Inhalen bij regenweer

Ook het inhaalverbod bij regenweer is aan een evaluatie toe, zegt hij. Voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton is het bij neerslag altijd verboden om in te halen op de autosnelwegen. In 2014 werden 495 overtredingen vastgesteld. Uit onderzoek van Touring blijkt echter dat een op de vier chauffeurs toch inhaalt bij regenweer.

Van den Bergh pleit daarom voor meer sensibilisering, onder meer door dynamische infoborden boven de snelwegen. (Belga/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content