De operatie betekent een van de grootste spoorwerven in de Vlaamse Ardennen van de voorbije jaren. Hoewel het gaan om een enkelvoudig spoor, zijn er zowat 20.000 dwarsliggers nodig. "Afgerond leggen we hier bijna 5 miljoen kilo beton", berekent Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. "Dat is uiteraard goed voor de stabiliteit van het spoor." Maar de herstellingswerken gaan ook over de Louise-Marietunnel, een bakstenen boogtunnel die zowat 160 jaar geleden is gebouwd om de toenmalige textielsteden van Gent en Ronse met het spoor te verbinden. De doorgang speelde tijdens de wereldoorlogen een belangrijk rol. Op het einde van de Eerste Wereldoorlog werd de tunnel opgeblazen door terugtrekkende Duitse soldaten. In de Tweede Wereldoorlog zou Adolf Hitler in de nacht van 22 op 23 december 1940 de Spichtenbergtunnel - zoals hij ook genoemd wordt - gebruikt hebben als beschutting. In 1944 werd de tunnel geblokkeerd door er een locomotief te laten kantelen, een sabotageactie. Pas na de oorlog werd de tunnel vrijgemaakt door de Engelsen. De tunnel raakte in de winter van 1966 ook nog versperd door een grondverschuiving. Het duurde meer dan een jaar voor de tunnel weer werd vrijgemaakt. Vandaag kampt de tunnel met vochtproblemen. Over de hele lengte van zowat 400 meter wordt 50 centimeter grond afgegraven om de waterhuishouding te verbeteren. Nieuwe goten moeten het regen- en grondwater afvoeren en het metselwerk in de tunnel wordt hersteld. Tijdens de werken, die in juli en augustus lopen, wordt het spoor uit gebruik genomen. "We leggen de circulatie van treinen stil om vlugger te kunnen gaan", zegt federaal minister van Mobiliteit George Gilkinet (Ecolo). "Het is een enkel spoor, we hebben geen andere keuze. We willen zo snel mogelijk klaar zijn." Gilkinet voorziet 11 miljoen euro uit het Boost Plan voor bijkomende spoorweginvesteringen dat eind 2020 werd goedgekeurd. (Belga)

De operatie betekent een van de grootste spoorwerven in de Vlaamse Ardennen van de voorbije jaren. Hoewel het gaan om een enkelvoudig spoor, zijn er zowat 20.000 dwarsliggers nodig. "Afgerond leggen we hier bijna 5 miljoen kilo beton", berekent Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. "Dat is uiteraard goed voor de stabiliteit van het spoor." Maar de herstellingswerken gaan ook over de Louise-Marietunnel, een bakstenen boogtunnel die zowat 160 jaar geleden is gebouwd om de toenmalige textielsteden van Gent en Ronse met het spoor te verbinden. De doorgang speelde tijdens de wereldoorlogen een belangrijk rol. Op het einde van de Eerste Wereldoorlog werd de tunnel opgeblazen door terugtrekkende Duitse soldaten. In de Tweede Wereldoorlog zou Adolf Hitler in de nacht van 22 op 23 december 1940 de Spichtenbergtunnel - zoals hij ook genoemd wordt - gebruikt hebben als beschutting. In 1944 werd de tunnel geblokkeerd door er een locomotief te laten kantelen, een sabotageactie. Pas na de oorlog werd de tunnel vrijgemaakt door de Engelsen. De tunnel raakte in de winter van 1966 ook nog versperd door een grondverschuiving. Het duurde meer dan een jaar voor de tunnel weer werd vrijgemaakt. Vandaag kampt de tunnel met vochtproblemen. Over de hele lengte van zowat 400 meter wordt 50 centimeter grond afgegraven om de waterhuishouding te verbeteren. Nieuwe goten moeten het regen- en grondwater afvoeren en het metselwerk in de tunnel wordt hersteld. Tijdens de werken, die in juli en augustus lopen, wordt het spoor uit gebruik genomen. "We leggen de circulatie van treinen stil om vlugger te kunnen gaan", zegt federaal minister van Mobiliteit George Gilkinet (Ecolo). "Het is een enkel spoor, we hebben geen andere keuze. We willen zo snel mogelijk klaar zijn." Gilkinet voorziet 11 miljoen euro uit het Boost Plan voor bijkomende spoorweginvesteringen dat eind 2020 werd goedgekeurd. (Belga)