Als een "intelligente afsluiting", zo werd de nieuwigheid omschreven. Het principe werd ontwikkeld door een Frans beveiligingsbedrijf en het wordt al gebruikt langs het spoor in Frankrijk. De sensoren worden om de tweeënhalve meter op de omheining geplaatst. Wanneer die sensoren schokken registreren, gaat er meteen een luid alarm af. Er is ook een bewakingscamera op een hoge paal, waarmee de operatoren in het controlecentrum de toestand in realtime kunnen bekijken. Ze kunnen dan indien nodig een ploeg van Securail of de politie ter plaatse sturen. De "intelligente afsluiting" wordt sinds juni in Jambes getest, langs de spoorlijn Namen-Dinant, zo kreeg de ook aanwezige minister van Mobiliteit François Bellot (MR) te horen. Sindsdien is het aantal spoorlopers ter plaatse "drastisch gedaald", klonk het. De sensoren registreerden nog maar vijf spoorlopers en twee pogingen tot spoorlopen. Jambes staat sinds 2012 bekend als een hotspot voor spoorlopers. Er waren voor de installatie van de sensoren tot 120 meldingen per jaar, aldus Infrabel. Veel buurtbewoners staken de sporen over om van hun woning naar het stadscentrum te gaan. De sensoren gaven in het begin veel valse alarmen af, maar dat probleem is intussen opgelost. De spoornetbeheerder bekijkt nu of hij het systeem elders langs de sporen kan uitrollen, ook in Vlaanderen. Er werden meer dan vijftig potentiële plekken opgelijst. De kostprijs is echter niet min: het kostte 60.000 euro voor de 600 meter "intelligente afsluitingen" in Jambes. Sinds begin dit jaar kwamen al drie mensen om het leven en raakten drie anderen zwaargewond omdat ze over de sporen liepen waar dat verboden is. (Belga)