De treinramp vond plaats op maandag 15 februari 2010 vlak bij het station van Buizingen. De P-trein CR E3678 van Leuven naar 's Gravenbrakel botste om 8.28 uur bijna frontaal tegen de IC-trein E1707 van Quiévrain naar Luik-Guillemins. Het ongeval kostte het leven aan negentien mensen, terwijl minstens 310 personen gewond raakten. De politierechtbank oordeelde op 3 december 2019 dat er overvloedige materiële aanwijzingen waren die erop wezen dat de bestuurder van de P-trein voorbij een rood sein was gereden, maar legde een deel van de schuld ook bij spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel. Infrabel werd verantwoordelijk gehouden omdat het bedrijf het zogenaamde AVG-communicatiesysteem had weggehaald in het station van Halle, dat volgens de politierechtbank had kunnen bijdragen tot de veiligheid. Daarnaast had de spoornetbeheerder beslist twee treinen te laten kruisen zonder een spoorwissel. Voor de treinbestuurder sprak de politierechtbank enkel de eenvoudige schuldigverklaring uit, terwijl de NMBS een effectieve geldboete van 550.000 euro kreeg en Infrabel een boete van 550.000 euro, waarvan de helft met uitstel. Terwijl de treinbestuurder en de NMBS zich neerlegden bij het vonnis, ging Infrabel in beroep. Volgens de infrastructuurbeheerder zette de motivatie van het vonnis het functioneren van het spoornet op de helling. In beroep vorderde het Brusselse parket een effectieve geldboete van 540.000 euro tegen Infrabel. Volgens het openbaar ministerie had Infrabel het AVG-communicatiesysteem moeten behouden en een wissel in beschermingsstand moeten plaatsen. Het openbaar ministerie verweet Infrabel ook dat zijn communicatie met de NMBS in verband met de installatie van een nieuw noodremsysteem gebrekkig was. De correctionele rechtbank volgde het openbaar ministerie wat het ontbreken van het AVG-communicatiesysteem en de communicatie met de NMBS betreft. Hij vond het echter geen fout van Infrabel dat de wissels niet in beschermingsstand waren gezet. (Belga)

De treinramp vond plaats op maandag 15 februari 2010 vlak bij het station van Buizingen. De P-trein CR E3678 van Leuven naar 's Gravenbrakel botste om 8.28 uur bijna frontaal tegen de IC-trein E1707 van Quiévrain naar Luik-Guillemins. Het ongeval kostte het leven aan negentien mensen, terwijl minstens 310 personen gewond raakten. De politierechtbank oordeelde op 3 december 2019 dat er overvloedige materiële aanwijzingen waren die erop wezen dat de bestuurder van de P-trein voorbij een rood sein was gereden, maar legde een deel van de schuld ook bij spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel. Infrabel werd verantwoordelijk gehouden omdat het bedrijf het zogenaamde AVG-communicatiesysteem had weggehaald in het station van Halle, dat volgens de politierechtbank had kunnen bijdragen tot de veiligheid. Daarnaast had de spoornetbeheerder beslist twee treinen te laten kruisen zonder een spoorwissel. Voor de treinbestuurder sprak de politierechtbank enkel de eenvoudige schuldigverklaring uit, terwijl de NMBS een effectieve geldboete van 550.000 euro kreeg en Infrabel een boete van 550.000 euro, waarvan de helft met uitstel. Terwijl de treinbestuurder en de NMBS zich neerlegden bij het vonnis, ging Infrabel in beroep. Volgens de infrastructuurbeheerder zette de motivatie van het vonnis het functioneren van het spoornet op de helling. In beroep vorderde het Brusselse parket een effectieve geldboete van 540.000 euro tegen Infrabel. Volgens het openbaar ministerie had Infrabel het AVG-communicatiesysteem moeten behouden en een wissel in beschermingsstand moeten plaatsen. Het openbaar ministerie verweet Infrabel ook dat zijn communicatie met de NMBS in verband met de installatie van een nieuw noodremsysteem gebrekkig was. De correctionele rechtbank volgde het openbaar ministerie wat het ontbreken van het AVG-communicatiesysteem en de communicatie met de NMBS betreft. Hij vond het echter geen fout van Infrabel dat de wissels niet in beschermingsstand waren gezet. (Belga)