Tachtig procent van alle goederentreinen rijdt de haven van Antwerpen binnen en buiten via de goederenbundels van Antwerpen-Noord. Het is daar dat Infrabel de wissels vervangt. De werkzaamheden starten zaterdagnacht 30 mei (na de laatste trein) en er wordt, tijdens het verlengde weekend, doorgewerkt tot en met dinsdagochtend 2 juni (voor de eerste trein). De bestaande wissels worden met spoorkranen uitgebroken. Om kostbare tijd te winnen, liggen de nieuwe exemplaren al klaar naast de spoorvertakking. Een 'tracklayer', een van de grootste spoormachines op rupsbanden in België, tilt de nieuwe wissels in één keer op en legt die stuk voor stuk meteen op de juiste plaats. De nieuwe exemplaren zijn gemonteerd op beton. Ze wegen meer dan 50 ton/stuk en zijn 45 meter lang. Om het belang ervan te duiden kan je deze werken eigenlijk best vergelijken met een openhartoperatie, zegt Infrabel. "Bekijk de spoorlijn L27A zoals een vitale slagader voor het goederenverkeer. Net zoals in ons lichaam waar het bloed goed in en uit het hart moet stromen, is het ook belangrijk dat de treinen vlot in en uit de haven kunnen rijden. Het vervangen van de bestaande wissels aan de Driehoekstraat is dus een beetje zoals het plaatsen van nieuwe hartkleppen. Cruciaal voor een goede doorstroming en organisatie van het treinverkeer." Deze werken hebben geen invloed op het reizigersverkeer. (Belga)

Tachtig procent van alle goederentreinen rijdt de haven van Antwerpen binnen en buiten via de goederenbundels van Antwerpen-Noord. Het is daar dat Infrabel de wissels vervangt. De werkzaamheden starten zaterdagnacht 30 mei (na de laatste trein) en er wordt, tijdens het verlengde weekend, doorgewerkt tot en met dinsdagochtend 2 juni (voor de eerste trein). De bestaande wissels worden met spoorkranen uitgebroken. Om kostbare tijd te winnen, liggen de nieuwe exemplaren al klaar naast de spoorvertakking. Een 'tracklayer', een van de grootste spoormachines op rupsbanden in België, tilt de nieuwe wissels in één keer op en legt die stuk voor stuk meteen op de juiste plaats. De nieuwe exemplaren zijn gemonteerd op beton. Ze wegen meer dan 50 ton/stuk en zijn 45 meter lang. Om het belang ervan te duiden kan je deze werken eigenlijk best vergelijken met een openhartoperatie, zegt Infrabel. "Bekijk de spoorlijn L27A zoals een vitale slagader voor het goederenverkeer. Net zoals in ons lichaam waar het bloed goed in en uit het hart moet stromen, is het ook belangrijk dat de treinen vlot in en uit de haven kunnen rijden. Het vervangen van de bestaande wissels aan de Driehoekstraat is dus een beetje zoals het plaatsen van nieuwe hartkleppen. Cruciaal voor een goede doorstroming en organisatie van het treinverkeer." Deze werken hebben geen invloed op het reizigersverkeer. (Belga)