Infrabel werkt aan de modernisering van de seininrichting van de zuidkant van het station van Brussel-Zuid. De werf is volgens de infrastructuurbeheerder een cruciale fase in het Masterplan ETCS, een plan dat werd opgesteld na de treinramp van Buizingen om meer spoorveiligheid te garanderen. "We hebben de voorbereidende werken voor de werf ondertussen uitgevoerd zonder hinder voor het treinverkeer", zegt Baeken. "Maar voor de vernieuwing van de wissels zal er minder capaciteit beschikbaar zijn voor de Brusselse Noord-Zuidas. Dagelijks rijden er zowat 1.200 treinen op deze drukke verbinding. Dat wil zeggen dat er voor een deel van de treinen (L-, IC- of P-treinen) een keuze zal gemaakt moeten worden. Het aanbod moet afgestemd worden op de beschikbare capaciteit." De woordvoerder benadrukt dat het op dit moment alleszins nog te vroeg is om al over een definitief cijfer te spreken in verband met afgeschafte treinen, omdat die gesprekken nog bezig zijn. Infrabel countert ook kritiek van spoorwegmaatschappij NMBS, dat die laatste pas drie maanden voor de werken door Infrabel op de hoogte gebracht werd. "De eerste werkvergaderingen tussen de operationele diensten van beide bedrijven vonden plaats in november 2017. Daarna waren er nog vergaderingen in mei en december 2018 en in april en juni 2019", klinkt het bij Infrabel. De infrastructuurbeheerder deed al vergelijkbare werken aan de noordkant van het station Brussel-Zuid en de spoortunnel van de Noord-Zuidverbinding. "In gemeenschappelijk overleg is dat toen zeer goed verlopen. Een gelijkaardig proces willen we nu dit jaar herhalen." Tijdens de twee verlengde weekends van november (1,2 en 3 en 9,10 en 11 november) is er een totale lijnonderbreking waardoor er geen treinen kunnen rijden. "Het gaat dus om twee weekends van een jarenlange werf om het station Brussel-Zuid te moderniseren", aldus Baeken. (Belga)