"Het belangrijkste is dat er vandaag, bijna 10 jaar na de ramp, een gerechtelijke uitspraak is", zei NMBS-woordvoerder Bart Crols. "Voor de slachtoffers, hun nabestaanden en familieleden is dat van zeer groot belang. Als NMBS nemen we akte van dat vonnis en gaan we nu de motivatie van dat vonnis grondig bestuderen om ons standpunt te bepalen. Het is nog veel te vroeg om daarover uitspraken te doen. Intussen blijven we samen met Infrabel dagdagelijks investeren in en werken aan de verhoging van de veiligheid op het spoor in België. Dat is onze eerste prioriteit en dat zijn we verplicht aan de slachtoffers en onze reizigers." Ook Infrabel doet voorlopig geen uitspraken over de inhoud van het vonnis. "Het allerbelangrijkste is dat er vandaag een uitspraak is gevallen", aldus woordvoerder Frédéric Petit. "We gaan nu dit vonnis analyseren om de reikwijdte ervan te bepalen en te zien welk gevolg eraan gegeven kan worden. Verder zetten we ons dagelijks in om de veiligheid op het spoornetwerk te verhogen. Er was bij het spoor al een stevige veiligheidscultuur. Na de ramp in Buizingen hebben we het automatisch remsysteem versneld uitgerold, zodat eind 2012 alle belangrijke knooppunten daarmee uitgerust waren. Nu wordt ook het Europese veiligheidssysteem ECTS stapsgewijs uitgerold. Op dit moment is al 25 procent van de sporen daarmee uitgerust, tegen eind 2025 moet het helemaal geïnstalleerd zijn." (Belga)