De betonplaat van 8 meter breedte bevat 300 ton bewapening en is 30 cm dik. De plaat is voorzien van twee sporen en vier wissels, wat het totaalgewicht op 6.100 ton brengt, of het equivalent van 18 volgeladen langeafstandsvliegtuigen. De verplaatsing, om ze nadien operationeel te maken, zal ongeveer zestien uren vergen, of tegen zowat één meter per uur verlopen. De werkzaamheden aan spoorlijn 130, de 'Waalse as' tussen Namen en Charleroi, startten in mei. Vrijdagavond werden de oude sporen gedemonteerd om plaats te maken voor de nieuwe constructie. Eens de afwerking voltooid zal het spoorverkeer dinsdagochtend hervat kunnen worden. Nooit eerder werd in Europa een dergelijk infrastructuurkunstwerk van deze omvang op zijn plaats geduwd, ook de lengte van de spoorplaat is een primeur, aldus Infrabel. "Deze techniek stelt ons in staat het spoorverkeer veel minder te verstoren", aldus Fabrice Cornet, een van de ingenieurs. "Er was geen enkele onderbreking tijdens de voorbereiding van de plaat. Deze methode is ook veel veiliger voor de arbeiders van Infrabel." De globale investering bedraagt 4 miljoen euro, wat vergelijkbaar is met een traditionele techniek. Naast het vernieuwen van de infrastructuur, resulteren de werken in het rechttrekken van een bocht in dit lijnvlak, zodat de treinen er voortaan 120 km/uur kunnen rijden en niet meer moeten afremmen tot 100 km/uur zoals voordien. (Belga)

De betonplaat van 8 meter breedte bevat 300 ton bewapening en is 30 cm dik. De plaat is voorzien van twee sporen en vier wissels, wat het totaalgewicht op 6.100 ton brengt, of het equivalent van 18 volgeladen langeafstandsvliegtuigen. De verplaatsing, om ze nadien operationeel te maken, zal ongeveer zestien uren vergen, of tegen zowat één meter per uur verlopen. De werkzaamheden aan spoorlijn 130, de 'Waalse as' tussen Namen en Charleroi, startten in mei. Vrijdagavond werden de oude sporen gedemonteerd om plaats te maken voor de nieuwe constructie. Eens de afwerking voltooid zal het spoorverkeer dinsdagochtend hervat kunnen worden. Nooit eerder werd in Europa een dergelijk infrastructuurkunstwerk van deze omvang op zijn plaats geduwd, ook de lengte van de spoorplaat is een primeur, aldus Infrabel. "Deze techniek stelt ons in staat het spoorverkeer veel minder te verstoren", aldus Fabrice Cornet, een van de ingenieurs. "Er was geen enkele onderbreking tijdens de voorbereiding van de plaat. Deze methode is ook veel veiliger voor de arbeiders van Infrabel." De globale investering bedraagt 4 miljoen euro, wat vergelijkbaar is met een traditionele techniek. Naast het vernieuwen van de infrastructuur, resulteren de werken in het rechttrekken van een bocht in dit lijnvlak, zodat de treinen er voortaan 120 km/uur kunnen rijden en niet meer moeten afremmen tot 100 km/uur zoals voordien. (Belga)