De Europese parlementsleden stemmen later vandaag in plenaire zitting in Straatsburg over een hervorming van het auteursrecht en de invoering van "naburige rechten". Die moeten in dit digitale tijdperk onder meer kranten vergoeden wanneer hun content online wordt hergebruikt door internetbedrijven als Google en Facebook. "De tekst heeft als gezond objectief de machtsverhoudingen opnieuw in evenwicht te brengen tussen de creatoren en deze Amerikaanse multinationals, die een belangrijk deel van hun zakenmodel hebben gebouwd op het samenvoegen van content. Het opent de mogelijkheid, voor de uitgevers, om een correcte bijdrage te eisen van hun productie", aldus de redactie van Le Soir in het editoriaal. "Een strohalm voor Google (10,9 miljard euro winst in 2017) of voor Facebook (13,8 miljard euro). Een kwestie van overleven voor de pers, de journalistiek, maar ook democratie", vervolgt de tekst. "Kwaliteitsinformatie heeft een kostprijs en een waarde." De afgelopen weken hebben de Europese alliantie van nieuwsagentschappen (EANA) net als hoofdredacteurs, reporters, fotografen en journalistenverenigingen oproepen in dezelfde aard gelanceerd. (Belga)

De Europese parlementsleden stemmen later vandaag in plenaire zitting in Straatsburg over een hervorming van het auteursrecht en de invoering van "naburige rechten". Die moeten in dit digitale tijdperk onder meer kranten vergoeden wanneer hun content online wordt hergebruikt door internetbedrijven als Google en Facebook. "De tekst heeft als gezond objectief de machtsverhoudingen opnieuw in evenwicht te brengen tussen de creatoren en deze Amerikaanse multinationals, die een belangrijk deel van hun zakenmodel hebben gebouwd op het samenvoegen van content. Het opent de mogelijkheid, voor de uitgevers, om een correcte bijdrage te eisen van hun productie", aldus de redactie van Le Soir in het editoriaal. "Een strohalm voor Google (10,9 miljard euro winst in 2017) of voor Facebook (13,8 miljard euro). Een kwestie van overleven voor de pers, de journalistiek, maar ook democratie", vervolgt de tekst. "Kwaliteitsinformatie heeft een kostprijs en een waarde." De afgelopen weken hebben de Europese alliantie van nieuwsagentschappen (EANA) net als hoofdredacteurs, reporters, fotografen en journalistenverenigingen oproepen in dezelfde aard gelanceerd. (Belga)