De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, laten zich ook voelen op de Vlaamse snelwegen. In het voorjaar van 2020 was er een historische terugval van het verkeer en de files, maar ook in 2021 blijven de verkeersprestatie en de filezwaarte onder het niveau dat we gewoon zijn. Er reed op de werkdagen begin april 21,1 procent minder verkeer op de Vlaamse snelwegen dan twee jaar geleden. Er is nu 21,4 procent minder autoverkeer. Er rijdt wel iets meer vrachtverkeer, namelijk +0,3 procent. De voorbije twee weken bleven de cijfers min of meer gelijk. De filedruk blijft ook nog altijd 54 procent onder het niveau van voor de pandemie. Op de snelwegen in de Antwerpse regio lag de filezwaarte 59 procent lager dan in april 2019, op de snelwegen in de regio Brussel 72 procent lager. Alleen in de Gentse regio is de filezwaarte aanzienlijk zwaarder dan normaal, maar dat is het gevolg van langdurige werkzaamheden in die regio. (Belga)

De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, laten zich ook voelen op de Vlaamse snelwegen. In het voorjaar van 2020 was er een historische terugval van het verkeer en de files, maar ook in 2021 blijven de verkeersprestatie en de filezwaarte onder het niveau dat we gewoon zijn. Er reed op de werkdagen begin april 21,1 procent minder verkeer op de Vlaamse snelwegen dan twee jaar geleden. Er is nu 21,4 procent minder autoverkeer. Er rijdt wel iets meer vrachtverkeer, namelijk +0,3 procent. De voorbije twee weken bleven de cijfers min of meer gelijk. De filedruk blijft ook nog altijd 54 procent onder het niveau van voor de pandemie. Op de snelwegen in de Antwerpse regio lag de filezwaarte 59 procent lager dan in april 2019, op de snelwegen in de regio Brussel 72 procent lager. Alleen in de Gentse regio is de filezwaarte aanzienlijk zwaarder dan normaal, maar dat is het gevolg van langdurige werkzaamheden in die regio. (Belga)