In een mediasector die steeds meer de kaart van online trekt, maakt Apache de tegenovergestelde beweging en breidt het zijn aanbod uit met een papieren magazine. "We beantwoorden met het magazine aan een oud verlangen van zowel redactie als lezers", zegt hoofdredacteur Karl van den Broeck. "Papier laat onderzoeksartikels nog beter tot hun recht komen. En de lezer kan zonder haast, in alle rust en alle comfort de kwaliteitsjournalistiek tot zich nemen." In het magazine wil de Apache-redactie de eigen onderzoeksdossiers verder uitdiepen. De redactie heeft aandacht voor interviews, essays, columns en graphic journalism. "Het magazine vormt zo een aanvulling op het bestaande online aanbod. Een groot deel van de inhoud wordt exclusief voor het magazine gemaakt en zal niet online verschijnen", aldus van den Broeck. Het eerste nummer telt 112 bladzijden en valt in de week van 14 december bij alvast 1.300 abonnees in de bus. In maart, juni en september volgen de volgende nummers van de eerste jaargang. Een jaarabonnement kost 50 euro. Apache werd in het najaar van 2009 opgericht. Eind maart van dit jaar raakte bekend dat 2019 voor Apache een woelig jaar was. De omzet steeg met 15 procent tot 300.000 euro. Toch moest de nieuwswebsite maatregelen nemen om de financiële situatie gezond te houden en om het stopzetten van de projectsubsidies aan kleine alternatieve media in 2020 op te vangen. Apache, dat geen advertenties heeft, leeft uitsluitend van abonnementen en krijgt geen structurele subsidies. Op de bijzondere algemene vergadering begin mei schaarde een grote meerderheid van de coöperanten zich achter het herstelplan en ze gaf ook groen licht voor het voortzetten van de activiteiten. (Belga)

In een mediasector die steeds meer de kaart van online trekt, maakt Apache de tegenovergestelde beweging en breidt het zijn aanbod uit met een papieren magazine. "We beantwoorden met het magazine aan een oud verlangen van zowel redactie als lezers", zegt hoofdredacteur Karl van den Broeck. "Papier laat onderzoeksartikels nog beter tot hun recht komen. En de lezer kan zonder haast, in alle rust en alle comfort de kwaliteitsjournalistiek tot zich nemen." In het magazine wil de Apache-redactie de eigen onderzoeksdossiers verder uitdiepen. De redactie heeft aandacht voor interviews, essays, columns en graphic journalism. "Het magazine vormt zo een aanvulling op het bestaande online aanbod. Een groot deel van de inhoud wordt exclusief voor het magazine gemaakt en zal niet online verschijnen", aldus van den Broeck. Het eerste nummer telt 112 bladzijden en valt in de week van 14 december bij alvast 1.300 abonnees in de bus. In maart, juni en september volgen de volgende nummers van de eerste jaargang. Een jaarabonnement kost 50 euro. Apache werd in het najaar van 2009 opgericht. Eind maart van dit jaar raakte bekend dat 2019 voor Apache een woelig jaar was. De omzet steeg met 15 procent tot 300.000 euro. Toch moest de nieuwswebsite maatregelen nemen om de financiële situatie gezond te houden en om het stopzetten van de projectsubsidies aan kleine alternatieve media in 2020 op te vangen. Apache, dat geen advertenties heeft, leeft uitsluitend van abonnementen en krijgt geen structurele subsidies. Op de bijzondere algemene vergadering begin mei schaarde een grote meerderheid van de coöperanten zich achter het herstelplan en ze gaf ook groen licht voor het voortzetten van de activiteiten. (Belga)