"De structurele files zijn verdwenen en ook de ochtend- en avondspits zijn aan het verdwijnen", zegt de woordvoerder. "Er zijn nog wel wat files, maar die hebben een duidelijke oorzaak, zoals wegenwerken, ongevallen of grenscontroles." Hij wijst erop dat zeker op de E19 aan de grensovergang in Meer in de eerste periode na de invoering van de beperkende maatregelen lange files stonden, maar dat die nu verminderd zijn omdat er nu een aparte rijstrook is voor vrachtwagens. "Dit zijn echt historische dagen en we zitten ook nog eens in het volle fileseizoen, dus dit is een zeer atypische situatie", aldus Bruyninckx. Daarnaast valt het op dat het aantal kilometers dat wordt afgelegd op de snelwegen enorm afneemt. Meteen na de invoering van de beperkende maatregelen, in de week van 16 tot 20 maart, nam het aantal kilometers van het personenverkeer meteeen duidelijk af, met 44,7%. Het vrachtverkeer ging die week met slechts 4,7% achteruit, en pas later, in de week van 23 maart, werd de daling echt ingezet (-20,2%). In de week van 30 maart tot 3 april lag het personenverkeer zelfs 66,1% lager en het vrachtverkeer 24,2%. In het weekend zijn de verschillen nog groter, met afgelopen weekend 42% minder vrachtverkeer en 86% minder personenverkeer. "Wat we op de verkeerscamerabeelden zagen was eigenlijk de vertaling van wat de overheid met de maatregelen wilden bereiken", aldus Bruyninckx. "Niet-essentiële verplaatsingen gebeuren door personenwagens, en we zien de effecten van telewerk, het feit dat de winkels gesloten zijn en helaas ook technische werkloosheid", zegt hij. Het Verkeerscentrum vraagt op de dynamische borden op de snelweg ook om geen niet-essentiële verplaatsingen te doen, "en het is deugddoend om te zien dat de mensen die adviezen volgen". Bruyninckx wijst er ook nog op dat de cijfers de afgelopen weken stabiel bleven. "Dat wijst erop dat de mensen zich bewust zijn van het belang om 'in hun kot' te blijven." (Belga)

"De structurele files zijn verdwenen en ook de ochtend- en avondspits zijn aan het verdwijnen", zegt de woordvoerder. "Er zijn nog wel wat files, maar die hebben een duidelijke oorzaak, zoals wegenwerken, ongevallen of grenscontroles." Hij wijst erop dat zeker op de E19 aan de grensovergang in Meer in de eerste periode na de invoering van de beperkende maatregelen lange files stonden, maar dat die nu verminderd zijn omdat er nu een aparte rijstrook is voor vrachtwagens. "Dit zijn echt historische dagen en we zitten ook nog eens in het volle fileseizoen, dus dit is een zeer atypische situatie", aldus Bruyninckx. Daarnaast valt het op dat het aantal kilometers dat wordt afgelegd op de snelwegen enorm afneemt. Meteen na de invoering van de beperkende maatregelen, in de week van 16 tot 20 maart, nam het aantal kilometers van het personenverkeer meteeen duidelijk af, met 44,7%. Het vrachtverkeer ging die week met slechts 4,7% achteruit, en pas later, in de week van 23 maart, werd de daling echt ingezet (-20,2%). In de week van 30 maart tot 3 april lag het personenverkeer zelfs 66,1% lager en het vrachtverkeer 24,2%. In het weekend zijn de verschillen nog groter, met afgelopen weekend 42% minder vrachtverkeer en 86% minder personenverkeer. "Wat we op de verkeerscamerabeelden zagen was eigenlijk de vertaling van wat de overheid met de maatregelen wilden bereiken", aldus Bruyninckx. "Niet-essentiële verplaatsingen gebeuren door personenwagens, en we zien de effecten van telewerk, het feit dat de winkels gesloten zijn en helaas ook technische werkloosheid", zegt hij. Het Verkeerscentrum vraagt op de dynamische borden op de snelweg ook om geen niet-essentiële verplaatsingen te doen, "en het is deugddoend om te zien dat de mensen die adviezen volgen". Bruyninckx wijst er ook nog op dat de cijfers de afgelopen weken stabiel bleven. "Dat wijst erop dat de mensen zich bewust zijn van het belang om 'in hun kot' te blijven." (Belga)