De commerciële walvisvangst is sinds 1986 wereldwijd met een moratorium verboden. Voor Noorwegen en IJsland is de overeenkomst echter niet bindend, omdat de landen respectievelijk verzet en voorbehoud hadden aangetekend. IJsland had zichzelf tot 2018 een vangstquota van jaarlijks 154 gewone vinvissen toegestaan. "Het goede nieuws komt niet onverwacht", zei Thilo Maack van Greenpeace. "De mensen willen geen walsvisvlees meer. In de Japanse en IJslands koelhuizen liggen al duizenden ton walvisvlees, waarvoor geen afnemers meer gevonden worden". Pro Wildlife noemde een andere reden voor het afhaken. De transithavens in de EU weigeren sinds 2014 tussenstops voor transporten van walvisvlees. "Daarom moet Loftsson het walsvisvlees via de arctische vaarroutes verschepen, wat duurder is en langer duurt". Voor de arctische routes moest hij wekenlang ijsbrekers huren. (Belga)

De commerciële walvisvangst is sinds 1986 wereldwijd met een moratorium verboden. Voor Noorwegen en IJsland is de overeenkomst echter niet bindend, omdat de landen respectievelijk verzet en voorbehoud hadden aangetekend. IJsland had zichzelf tot 2018 een vangstquota van jaarlijks 154 gewone vinvissen toegestaan. "Het goede nieuws komt niet onverwacht", zei Thilo Maack van Greenpeace. "De mensen willen geen walsvisvlees meer. In de Japanse en IJslands koelhuizen liggen al duizenden ton walvisvlees, waarvoor geen afnemers meer gevonden worden". Pro Wildlife noemde een andere reden voor het afhaken. De transithavens in de EU weigeren sinds 2014 tussenstops voor transporten van walvisvlees. "Daarom moet Loftsson het walsvisvlees via de arctische vaarroutes verschepen, wat duurder is en langer duurt". Voor de arctische routes moest hij wekenlang ijsbrekers huren. (Belga)