1. Wie is Peter Sweden?
...

1. Wie is Peter Sweden? Peter Sweden is iemand die ik al langer volg omdat hij voortdurend opduikt in de nieuwrechtse niche. In zijn tweets gaat het vooral over migratie, moslims en de onveiligheid en terreur die daar een gevolg van zouden zijn. 2. Aan De Morgen verklaarde Theo Francken dat hij in de veronderstelling leefde dat Peter Sweden een onbesproken journalist was. Kan het zijn dat hij simpelweg niet beter wist? Alles kan. Maar feit is wel dat Francken die figuur al voor de Zweedse verkiezingen volgde. En feit is ook dat zijn discours nauw aansluit bij dat van Sweden. Ik kan me goed voorstellen dat Francken de berichten van Sweden retweette omdat hij ook de andere tweets van Sweden niet controversieel vond.3. Het valt op dat Francken op Twitter vaker de grenzen opzoekt dan in de klassieke media. Is dat een bewuste strategie? Twitter nodigt vanwege het format en de snelheid uit tot scherpere uitspraken. Maar het maakt zeker ook deel uit van zijn strategie. Francken gebruikt de sociale media in de eerste plaats om met zijn achterban te communiceren. Omdat hij weet dat die wat radicaler is, is hij hier niet bang voor wat volksmennerij. Hij weet: hoe radicaler de boodschap, hoe meer mijn achterban die zal delen. 4. Loopt Francken zo niet het gevaar om de gematigde N-VA-kiezer af te stoten? Dat kan inderdaad een probleem worden. In haar communicatie moet de N-VA constant balanceren tussen de gematigde kiezer en de kiezer die van het Vlaams Belang komt. Het valt op dat die evenwichtsoefening steeds vaker mislukt. Na de Pano-documentaire over Schild & Vrienden kondigde Bart De Wever meteen aan dat die club moest worden opgekuist. Dat order valt evenwel moeilijk te rijmen met het feit dat Francken Nick Peeters, een kernlid van die club, op zijn lijst laat staan.5. Over Twitter wordt vaak gezegd dat de reële impact beperkt is. Hoe schat u die impact in? De vraag is hoe je dat meet. De impact van Twitter is vooral de impact die het medium heeft op journalisten en politici, terwijl je met Facebook vooral de doorsneeburger aanspreekt. Op Facebook krijgen berichten van Theo Francken vaak duizenden likes, op Twitter zijn het er uitzonderlijk enkele honderden. Maar alles verandert natuurlijk als journalisten over zijn tweets schrijven. Dan bereikt hij toch weer de grote massa.