De kogel is door de kerk: zowel de twee constructeurs Hyundai en Toyota en M-Sport, het privéteam van Malcolm Wilson dat de Ford Fiesta WRC inzet in het WK rally, blijven in het WRC en dat tot minstens eind 2024. Het nieuws werd woensdag door de WRC-promotor met een persmededeling bevestigd. De overeenkomst omvat een gelijke bijdrage van de FIA, de internationale automobielsportfederatie, en de constructeurs in de ontwikkelingskosten van de nieuwe technologie, die sterk gericht zal zijn op duurzaamheid, veiligheid en kostenbeheersing. De introductie van hybridetechnologie werd in 2019 aangekondigd. De samenwerking tussen de fabrikanten, WRC-promotor en FIA leidde ertoe dat de technische reglementen groen licht kregen tijdens de World Motor Sport Council eerder deze maand. Jona Sielbel, promotor van het WRC, is in de wolken met deze overeenkomst. "Dit is opnieuw een positieve stap voorwaarts voor ons kampioenschap. Zonder overdrijven kunnen we zeggen dat de introductie van duurzame hybride technologie voor de hoofdcategorie van het WRC een van de grootste mijlpalen in de geschiedenis van de sport is." Het eerste WK rally werd georganiseerd in 1973. In 2022 viert het kampioenschap haar 50e verjaardag. Die verjaardag wordt gevierd met een belangrijke evolutie in de sport. "Samen met de FIA en de fabrikanten zetten wij als promotor ons in voor de introductie van groenere auto's. De hybride aandrijflijn vormt een integraal onderdeel van de auto-industrie naarmate de wereld zich ontwikkelt in de richting van een duurzamere toekomst, en het is essentieel dat het WRC op één lijn zit met deze evolutie. Dit is rallyrijden met een doel: het bieden van een perfect RD-platform voor de auto-industrie om haar nieuwe technologie te communiceren. Het WRC blijft het zwaarste kampioenschap in de autosport voor productieauto's en het leiderschap van deze teams is een positief signaal over de toekomst van het kampioenschap voor andere fabrikanten die overwegen om aan het kampioenschap deel te nemen." Om voor meer stabiliteit en betere planningsmogelijkheden op lange termijn te zorgen, voert de FIA voor de constructeurs een driejarige verbintenis voor het kampioenschap in, in plaats van overeenkomsten voor één jaar. Vanaf volgend seizoen wordt een nieuw systeem ingevoerd, waarbij de drie huidige constructeurs en de FIA elk een van de vier licenties bezitten. De aankondiging van de hybrides volgt op de bevestiging van de plannen van het WRC voor duurzamere brandstof voor de deelnemende auto's en groenere energiebronnen in het servicepark. Er zijn aanbestedingen uitgeschreven voor de duurzame brandstof, branding van de plug-in hybride-oplaadstations en duurzame energieopwekking en -voorziening in het servicepark om te voldoen aan de behoeften van de plug-in oplaadelementen van de World Rally Cars en de algemene energiebehoeften van het servicepark. (Belga)

De kogel is door de kerk: zowel de twee constructeurs Hyundai en Toyota en M-Sport, het privéteam van Malcolm Wilson dat de Ford Fiesta WRC inzet in het WK rally, blijven in het WRC en dat tot minstens eind 2024. Het nieuws werd woensdag door de WRC-promotor met een persmededeling bevestigd. De overeenkomst omvat een gelijke bijdrage van de FIA, de internationale automobielsportfederatie, en de constructeurs in de ontwikkelingskosten van de nieuwe technologie, die sterk gericht zal zijn op duurzaamheid, veiligheid en kostenbeheersing. De introductie van hybridetechnologie werd in 2019 aangekondigd. De samenwerking tussen de fabrikanten, WRC-promotor en FIA leidde ertoe dat de technische reglementen groen licht kregen tijdens de World Motor Sport Council eerder deze maand. Jona Sielbel, promotor van het WRC, is in de wolken met deze overeenkomst. "Dit is opnieuw een positieve stap voorwaarts voor ons kampioenschap. Zonder overdrijven kunnen we zeggen dat de introductie van duurzame hybride technologie voor de hoofdcategorie van het WRC een van de grootste mijlpalen in de geschiedenis van de sport is." Het eerste WK rally werd georganiseerd in 1973. In 2022 viert het kampioenschap haar 50e verjaardag. Die verjaardag wordt gevierd met een belangrijke evolutie in de sport. "Samen met de FIA en de fabrikanten zetten wij als promotor ons in voor de introductie van groenere auto's. De hybride aandrijflijn vormt een integraal onderdeel van de auto-industrie naarmate de wereld zich ontwikkelt in de richting van een duurzamere toekomst, en het is essentieel dat het WRC op één lijn zit met deze evolutie. Dit is rallyrijden met een doel: het bieden van een perfect RD-platform voor de auto-industrie om haar nieuwe technologie te communiceren. Het WRC blijft het zwaarste kampioenschap in de autosport voor productieauto's en het leiderschap van deze teams is een positief signaal over de toekomst van het kampioenschap voor andere fabrikanten die overwegen om aan het kampioenschap deel te nemen." Om voor meer stabiliteit en betere planningsmogelijkheden op lange termijn te zorgen, voert de FIA voor de constructeurs een driejarige verbintenis voor het kampioenschap in, in plaats van overeenkomsten voor één jaar. Vanaf volgend seizoen wordt een nieuw systeem ingevoerd, waarbij de drie huidige constructeurs en de FIA elk een van de vier licenties bezitten. De aankondiging van de hybrides volgt op de bevestiging van de plannen van het WRC voor duurzamere brandstof voor de deelnemende auto's en groenere energiebronnen in het servicepark. Er zijn aanbestedingen uitgeschreven voor de duurzame brandstof, branding van de plug-in hybride-oplaadstations en duurzame energieopwekking en -voorziening in het servicepark om te voldoen aan de behoeften van de plug-in oplaadelementen van de World Rally Cars en de algemene energiebehoeften van het servicepark. (Belga)