‘Huidige rijopleiding is levensgevaarlijk’

© Belga

De huidige rijopleiding is levensgevaarlijk. Dat schrijft Federdrive, de beroepsvereniging van autorijscholen.

Federdrive pleit voor een radicale hervorming. “Sinds 2006 zijn al tien doden gevallen bij rijlessen onder een vrije begeleider. Als de overheid niet snel actie onderneemt, vallen nog meer doden”, waarschuwt Jeroen Smeesters van Federdrive in De Morgen.

De nota, die midden april wordt voorgesteld, bevat opmerkelijke aanbevelingen. Ten eerste moeten we naar een uniforme opleidingsvorm. Die zou sowieso een fase bevatten waarin de aspirant-bestuurder onder het toezicht van een professionele begeleider staat, zoals dat bijna overal in Europa het geval is. Daarnaast moet er tijdens het examen meer gepeild worden naar de attitude van de leerling.

De rijopleiding zou daardoor onvermijdelijk duurder worden. Om de cursus betaalbaar te houden, pleiten de rijscholen voor een fonds voor de rijopleiding of voor de fiscale aftrekbaarheid van de opleiding. “Geen betere manier om het geld van verkeersboetes te besteden”, oordelen zij.

Geen beleidsprioriteit
Tijdens de regeringsonderhandelingen werd beslist de rijopleiding te regionaliseren, allicht in 2014. Volgens staatssecretaris Melchior Wathelet (CDH) is de rijopleiding daarom “geen beleidsprioriteit”.

Vlaams parlementslid Steve D’Hulster (SP.A) is niet te spreken over die uitspraak van Wathelet. “Een stuitende en onbegrijpelijke uitspraak”, aldus D’Hulster. “In het licht van die ongevallencijfers zijn de uitspraken helemaal wraakroepend”, klinkt het.

“Niet toevallig zijn het net de landen die een rijopleiding van hoge kwaliteit hebben, zoals Nederland en de Scandinavische landen, die op vlak van verkeersveiligheid tot de Europese top behoren. De rijopleiding zou een topprioriteit moeten zijn”.

Onverantwoord
D’Hulster is het eens met de analyse van Federdrive. “De manier waarop wij jongeren nu in het verkeer sturen is eigenlijk onverantwoord, daar moet dringend verandering in komen”, aldus D’Hulster.

D’Hulster doet zelf een voorstel voor een hervormde rijopleiding. Zo pleit hij voor een gratis professionele basisopleiding (van 8 uur) voor elke kandidaat-bestuurder. Die basisopleiding zou meegevolgd moeten worden door de vrije begeleiders. Daarnaast pleit hij voor de invoering van een proefexamen en een inhoudelijke uitdieping van de opleiding. Tot slot moet de opleiding betaalbaar blijven.

Geen verband tussen ongevallen en opleiding
In tegenstelling tot D’Hulster is CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh het niet eens met de kritiek van Federdrive. “Een recent onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) toont aan dat er geen verband is tussen het systeem van opleiding (vrije begeleiding of professionele opleiding) en het ongevalsrisico nadien”, aldus Van den Bergh.

De CD&V-verkeersspecialist geeft wel toe dat er nood is aan een hervorming van de rijopleiding. De partij heeft daarom ook een eigen wetsvoorstel klaar.

Het wetsvoorstel schrapt onder meer het systeem van voorlopig rijbewijs zonder begeleider. Daarnaast zou men pas een praktisch rijexamen mogen afleggen als men minstens 1 jaar een voorlopig rijbewijs heeft. Dat voorlopig rijbewijs zelf zou beperkt worden tot maximum 2 jaar. Nu is dat nog 36 maanden bij vrije begeleiding en 18 maanden bij de rijschool. Het voorstel voorziet ook de invoering van één of meer tussentijdse evaluatiemomenten. Voorts zou het aantal begeleiders beperkt worden tot één of twee vaste begeleiders. (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content