De nieuwe knooppunten zullen vanaf het najaar in het straatbeeld verschijnen. Ze komen op goed ontsloten plaatsen, met voldoende fietsenstallingen, parkeerplaatsen en laadmogelijkheden voor elektrische fietsen, bromfietsen en auto's. Lokale besturen die een mobiliteitsknooppunt inrichten, kunnen beroep doen op een subsidie. Ze kunnen tot de helft van de kostprijs krijgen, met een maximum van 500.000 euro voor een interregionaal en 250.000 voor een regionaal knooppunt. Locaties op lokaal en buurtniveau kunnen zelfs tot 100 procent van de kostprijs krijgen. Vlaanderen trekt er deze legislatuur 100 miljoen euro voor uit. "Het Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn, Lantis en De Werkvennootschap staan in voor de realisatie langs gewestwegen. Steden en gemeenten zijn verantwoordelijk voor de aanleg van deze locaties langs wegen in hun beheer", laat Peeters weten. Lokale besturen hebben echter geen enkele verplichting om knooppunten aan te leggen of om de merknaam te gebruiken. (Belga)

De nieuwe knooppunten zullen vanaf het najaar in het straatbeeld verschijnen. Ze komen op goed ontsloten plaatsen, met voldoende fietsenstallingen, parkeerplaatsen en laadmogelijkheden voor elektrische fietsen, bromfietsen en auto's. Lokale besturen die een mobiliteitsknooppunt inrichten, kunnen beroep doen op een subsidie. Ze kunnen tot de helft van de kostprijs krijgen, met een maximum van 500.000 euro voor een interregionaal en 250.000 voor een regionaal knooppunt. Locaties op lokaal en buurtniveau kunnen zelfs tot 100 procent van de kostprijs krijgen. Vlaanderen trekt er deze legislatuur 100 miljoen euro voor uit. "Het Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn, Lantis en De Werkvennootschap staan in voor de realisatie langs gewestwegen. Steden en gemeenten zijn verantwoordelijk voor de aanleg van deze locaties langs wegen in hun beheer", laat Peeters weten. Lokale besturen hebben echter geen enkele verplichting om knooppunten aan te leggen of om de merknaam te gebruiken. (Belga)