Met Black Friday trekken de handelaars de eindejaarskoopjes op gang. Veel winkels doen het hele weekend acties, en de onlinewinkels ook nog op Cyber Monday. Uit cijfers van Worldline, dat elektronische betalingen verwerkt, blijkt dat Black Friday vorig jaar de recorddag was voor internetaankopen. Waakzaamheid blijft echter geboden, want het is niet al goud wat blinkt. Vorig jaar doken verschillende "valse" kortingen op, waarbij winkeliers de oorspronkelijke prijs overdrijven. Test-Aankoop roept op om goed te vergelijken. De consumentenorganisatie schakelde dit jaar mystery-shoppers in om de prijzen van een zeventigtal producten te monitoren en na te gaan of kortingen echt de moeite zijn. Een promotie kan ook slecht uitdraaien voor de verkoper. Zo liep de Black Friday-actie van de NMBS vorig jaar in het honderd. Het bedrijf bood een retourtje voor 5 euro aan, maar de website bezweek onder het succes. De spoorwegmaatschappij kreeg veel kritiek en verontschuldigde zich. Dit jaar doet de NMBS niet mee met Black Friday. (Belga)