Een mobipunt brengt verschillende mobiliteitsopties op maat van een buurt op één plek samen: een openbaar vervoershalte, fietsparkings, deelwagens, deelfietsen, oplaadpunt voor elektrisch vervoer... Hierdoor wordt multimodaal vervoer gepromoot en vergemakkelijkt. De aantrekkelijkheid van een mobipunt kan verder nog verhoogd worden met onder meer gratis wifi, info over buurtactiviteiten, een broodautomaat, lockers voor pakjes of een postbus. Delva erkent dat er in Brussel al een uitgebreid vervoersaanbod is, maar dat is niet overal even goed geïntegreerd. "Dat maakt het minder aantrekkelijk, niet alleen voor pendelaars en toeristen, maar ook voor Brusselaars. Mobipunten zorgen voor die hoognodige afstemming van verschillende vervoersmodi op elkaar. En zo verlagen ze de drempel voor de alternatieven voor de wagen", vindt Delva. Als mogelijk locaties denkt hij in eerste instantie aan de drie grote treinstations in Brussel. "Maar ook de kleinere treinstations lenen zich er perfect toe: die worden door Brusselaars bijvoorbeeld nog te weinig gebruikt omdat ze te weinig gekend zijn. Daarnaast zijn er de belangrijke metrostations, zoals Beurs, Schuman, Rogier en Montgomery. En de geplande overstapparkings aan de rand van het gewest bieden ook een ideale kans om Mobipunten in te richten", vervolgt de CD&V'er. Voor hem is het cruciaal dat alle mobipunten 'geformaliseerd' worden en dat ze duidelijk als dusdanig herkenbaar zijn, zodat reizigers zich kunnen oriënteren om vervolgens door de stad te navigeren. (Belga)

Een mobipunt brengt verschillende mobiliteitsopties op maat van een buurt op één plek samen: een openbaar vervoershalte, fietsparkings, deelwagens, deelfietsen, oplaadpunt voor elektrisch vervoer... Hierdoor wordt multimodaal vervoer gepromoot en vergemakkelijkt. De aantrekkelijkheid van een mobipunt kan verder nog verhoogd worden met onder meer gratis wifi, info over buurtactiviteiten, een broodautomaat, lockers voor pakjes of een postbus. Delva erkent dat er in Brussel al een uitgebreid vervoersaanbod is, maar dat is niet overal even goed geïntegreerd. "Dat maakt het minder aantrekkelijk, niet alleen voor pendelaars en toeristen, maar ook voor Brusselaars. Mobipunten zorgen voor die hoognodige afstemming van verschillende vervoersmodi op elkaar. En zo verlagen ze de drempel voor de alternatieven voor de wagen", vindt Delva. Als mogelijk locaties denkt hij in eerste instantie aan de drie grote treinstations in Brussel. "Maar ook de kleinere treinstations lenen zich er perfect toe: die worden door Brusselaars bijvoorbeeld nog te weinig gebruikt omdat ze te weinig gekend zijn. Daarnaast zijn er de belangrijke metrostations, zoals Beurs, Schuman, Rogier en Montgomery. En de geplande overstapparkings aan de rand van het gewest bieden ook een ideale kans om Mobipunten in te richten", vervolgt de CD&V'er. Voor hem is het cruciaal dat alle mobipunten 'geformaliseerd' worden en dat ze duidelijk als dusdanig herkenbaar zijn, zodat reizigers zich kunnen oriënteren om vervolgens door de stad te navigeren. (Belga)