Het klimaatakkoord dat de Vlaamse regering donderdag heeft bereikt, gaat volgens de milieu- en natuurverenigingen "in de goede richting", maar "mist ambitie" en laat een aantal kansen onbenut. Dat er op het vlak van landbouw niet geraakt wordt aan de veestapel, is voor de organisaties "onaanvaardbaar". "De regering mikt voor de landbouw louter op innovatie en technologie. Een tactiek die de laatste jaren tot weinig resultaat heeft geleid, er is zelfs sprake van een stijging van methaanuitstoot. Zonder een afbouw van de veestapel blijft het dweilen met de kraan open" klinkt het. Ook de renovatieplannen van de regering gaan volgens Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace, Natuurpunt en WWF niet ver genoeg. "De Vlaamse regering kiest ervoor om de meest energieverslindende gebouwen slechts te renoveren tot EPC-label D. Daarmee geeft ze het signaal dat label D goed genoeg zou zijn, terwijl haar eigen langetermijnstrategie tegen 2050 een label A beoogt in elk gebouw", legt Benjamin Clarysse van Bond Beter Leefmilieu uit. Volgens Clarysse worden eigenaars "twee keer op kosten gejaagd in hun uiteindelijke renovatie naar EPC-label A". "Waarom is de Vlaamse regering tevreden met half werk? Stimuleer woningeigenaars toch om van de eerste keer klimaatproof te renoveren", klinkt het. Het plan om vanaf 2029 benzine en diesel te weren bij de inschrijving van nieuwe wagens, is volgens de organisaties wel "een immense stap vooruit voor uitstoot en volksgezondheid". Maar ze plaatsen meteen ook een aantal kanttekeningen. Zo lost het vervangen van wagens met een klassieke verbrandingsmotor door elektrische auto's de files niet op en is er "geen plan om autokilometers te reduceren". De milieu- en natuurverenigingen vragen zich ook af of de doelstelling van 40 procent reductie tegen 2030 wel zal volstaan. De Europese Commissie gaat namelijk uit van een Belgische doelstelling van -47 procent. "Vlaanderen zal dus hoe dan ook nog bijkomend beleid op tafel moeten leggen in 2022", luidt het. De organisaties bestempelen het plan van de Vlaamse regering als "haastwerk". En dat haastwerk is niet zonder risico's. "Bij heel wat maatregelen ontbreekt een omkaderend beleid over infrastructuur en sociale correcties. Dat bedreigt het draagvlak en de haalbaarheid van het beleid". (Belga)

Het klimaatakkoord dat de Vlaamse regering donderdag heeft bereikt, gaat volgens de milieu- en natuurverenigingen "in de goede richting", maar "mist ambitie" en laat een aantal kansen onbenut. Dat er op het vlak van landbouw niet geraakt wordt aan de veestapel, is voor de organisaties "onaanvaardbaar". "De regering mikt voor de landbouw louter op innovatie en technologie. Een tactiek die de laatste jaren tot weinig resultaat heeft geleid, er is zelfs sprake van een stijging van methaanuitstoot. Zonder een afbouw van de veestapel blijft het dweilen met de kraan open" klinkt het. Ook de renovatieplannen van de regering gaan volgens Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace, Natuurpunt en WWF niet ver genoeg. "De Vlaamse regering kiest ervoor om de meest energieverslindende gebouwen slechts te renoveren tot EPC-label D. Daarmee geeft ze het signaal dat label D goed genoeg zou zijn, terwijl haar eigen langetermijnstrategie tegen 2050 een label A beoogt in elk gebouw", legt Benjamin Clarysse van Bond Beter Leefmilieu uit. Volgens Clarysse worden eigenaars "twee keer op kosten gejaagd in hun uiteindelijke renovatie naar EPC-label A". "Waarom is de Vlaamse regering tevreden met half werk? Stimuleer woningeigenaars toch om van de eerste keer klimaatproof te renoveren", klinkt het. Het plan om vanaf 2029 benzine en diesel te weren bij de inschrijving van nieuwe wagens, is volgens de organisaties wel "een immense stap vooruit voor uitstoot en volksgezondheid". Maar ze plaatsen meteen ook een aantal kanttekeningen. Zo lost het vervangen van wagens met een klassieke verbrandingsmotor door elektrische auto's de files niet op en is er "geen plan om autokilometers te reduceren". De milieu- en natuurverenigingen vragen zich ook af of de doelstelling van 40 procent reductie tegen 2030 wel zal volstaan. De Europese Commissie gaat namelijk uit van een Belgische doelstelling van -47 procent. "Vlaanderen zal dus hoe dan ook nog bijkomend beleid op tafel moeten leggen in 2022", luidt het. De organisaties bestempelen het plan van de Vlaamse regering als "haastwerk". En dat haastwerk is niet zonder risico's. "Bij heel wat maatregelen ontbreekt een omkaderend beleid over infrastructuur en sociale correcties. Dat bedreigt het draagvlak en de haalbaarheid van het beleid". (Belga)