'Vorig jaar stonden er één miljoen vacatures open in België, terwijl er ook nog altijd 400.000 werklozen zijn. Hoe kan dat? Mensen die in bedrijven sollicitaties beoordelen kijken door heel veel filters naar talent. Kandidaten zijn te jong, te oud, hebben niet de juiste diploma's, zijn misschien te exotisch of hebben gewoon te veel tattoos. Dat kunnen allemaal redenen zijn waarom mensen niet worden aangenomen, terwijl ze misschien wel over de juiste talenten beschikken.

Veel werkgevers zijn mee in ons verhaal, en beseffen hoe belangrijk het voor die jongeren is om kansen te krijgen.

Die vooroordelen komen overal voor, maar de jongeren met wie wij bij Make It Work werken, combineren zelfs verschillende van die filters: ze zijn jong en hebben dus geen ervaring of diploma's, én ze hebben ook nog eens een feitenverleden. Ze zijn ergens voor veroordeeld. Dat is bijna een zwarte filter waar niemand doorheen kan kijken.

Door jongeren te coachen, maar ook door met werkgevers contact te zoeken en soms te bemiddelen, slagen wij erin hen toch aan een job te helpen. Dat is niet altijd makkelijk, maar het is ook niet naïef. Je zou ervan opkijken hoe goed mensen kunnen zijn. Zelfs als onze jongeren zich al eens niet aan de afspraken houden, blijven hun werkgevers hen vaak steunen. Zij zijn mee in ons verhaal, en beseffen hoe belangrijk het voor die jongeren is om kansen te krijgen: als ze het deksel op de neus krijgen en teleurgesteld raken, hervallen ze misschien. Net dat willen wij vermijden. Wij willen dat ze slagen, en zelfs een voorbeeld worden voor hun vrienden en familie.

Ik heb 33 jaar in de wereld van de uitzendarbeid gewerkt. Ik weet hoe je daar veel geld kunt verdienen. Ondertussen heb ik opnieuw een bedrijf van 30 mensen, een coöperatie waarin alle medewerkers ook mede-eigenaar zijn. Wij zijn superprofessioneel, maar onze sociale missie komt wel op de eerste plaats. Een derde van onze winst investeren wij in ons project met jongeren. Geld verdienen met zulke duurzame projecten: dat zoiets kan, stemt mij hoopvol.'

Elke week interviewt Knack iemand die zich engageert voor een betere wereld, in samenwerking met de onlinecommunity Zwijgen Is Geen Optie (ZIGO). Zie ook: Knack.be/ZIGO

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.