Automatische update:
Aan
Uit
De nieuwste eerst De oudste eerst
Rudi Rotthier
door Rudi Rotthier

Gevolgen voor 20 km van Brussel? 'We hadden geen tijd meer voor bussen'

De spoorstaking dreigt ook gevolgen te hebben voor de deelnemersopkomst voor de 20 km door Brussel, omdat sommige deelnemers er zondag niet zouden geraken met de trein. Bij de spoorwegen zegt men er "alles aan te zullen doen" om de reizigers in de mate van het mogelijke een dienstverlening aan te bieden.

Door de laattijdige aankondiging van de verlenging van de actie zitten de organisatoren van de loopwedstrijd met een probleem. "We hadden beroep kunnen doen op busbedrijven. Maar we vernamen dit vrijdagavond, we hadden geen tijd meer", zegt Carine Verstraeten van Brussel Promotie. Voor de 37e editie van de 20 km hebben zich 39.600 deelnemers ingeschreven.

(Belga)

NMBS waarschuwt voor verstoord verkeer tijdens weekend

De NMBS waarschuwt haar reizigers om ook tijdens het weekend rekening te houden met verstoord verkeer als gevolg van de aanhoudende stakingsactie. "Het is onmogelijk om de exacte impact en de plaats van de stakingsacties te voorspellen. Die kan opnieuw regionaal verschillen, maar omdat sommige treinen het hele land doorkruisen kan de hinder overal voelbaar zijn", luidt het in een mededeling.

"De NMBS zal alles in het werk stellen om het treinverkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen en de eventuele hinder zo veel mogelijk te beperken", klinkt het. Reizigers wordt aangeraden om alle informatiekanalen van de NMBS in te gaten te houden. Dat kan via de website www.detrein.be, de Twitter- en Facebookaccounts en de aankondigingen in de stations.

Koningsdag schrappen

Concreet zou het spoorpersoneel akkoord moeten gaan om 15 november (Koningsdag) te schrappen als extra wettelijke feestdag, en zouden ziektedagen niet langer meetellen voor de berekening van de kredietdagen, aldus Michel Abdissi van de Franstalige socialistische spoorbond na afloop van een vergadering tussen spoordirectie en bonden. De vakbondsman keert niet echt tevreden terug. "Ik had verwacht dat de directie de nota van de kredietdagen zou intrekken, zodat we opnieuw vanaf nul zouden kunnen onderhandelen over productieverhogende maatregelen", zei Abdissi.

Maandag rond 14.30 uur maken de bonden het resultaat van hun terugkoppeling aan de achterban over aan de spoordirectie.

Zeker tot en met dinsdag verstoord verkeer

"De staking gaat voort", zo zegt Michel Abdissi van de Franstalige socialistische spoorbond vrijdagavond stellig. Dat zou betekenen dat er zeker tot en met dinsdag treinverstoringen zouden zijn. Dinsdag is er immers een actiedag bij de openbare diensten.

Bonden consulteren achterban over nieuwe voorstellen

Het overleg tussen de spoordirecties en de vakbonden is afgelopen. Er liggen voorstellen op tafel, die de bonden nu zo snel mogelijk gaan voorleggen aan hun achterban. Dat werd vernomen bij HR Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel, en bij vakbond ACV-Transcom.

Concreet zouden de bonden "begin volgende week" hun achterban consulteren. ACV'er Luc Piens spreekt niet in termen van het verdedigen van de voorstellen. "We zullen beginnen met ze voor te leggen", zegt hij. Bij HR Rail zegt woordvoerster Kim Buggenhout dat het gesprek constructief verliep, maar dat "bij gebrek aan een mandaat bij de vakbonden het overleg zal worden voortgezet na raadpleging van hun instanties". De spoordirecties zijn alvast ook in het weekend beschikbaar, aldus de woordvoerster. Het is evenmin duidelijk of de vakbondseis dat de maatregel rond de kredietdagen zou worden ingetrokken, ingewilligd is. "Het is een mix van voorstellen", dixit Piens.

Erg zware avondspits op Vlaamse snelwegen, maar geen record

De avondspits verloopt erg moeizaam. Als gevolg van de grote drukte staat er rond half vijf 's avonds zowat 170 kilometer file op de autosnelwegen in Vlaanderen, zo meldt het Vlaams Verkeerscentrum.

"De grote hinder is vooral opvallend omdat er nauwelijks ongevallen zijn geweest. De problemen zijn dus vooral te verklaren doordat er veel volk op de baan is. Dat is vermoedelijk het effect van de spoorstaking", zegt Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum. Toch ziet het er volgens Bruyninckx niet naar uit dat er vrijdag records worden gebroken.

Tot nu vonden de grootste avondspitsen van 2016 plaats op woensdag 4 mei (vlak voor het hemelvaartweekend) en vrijdag 13 mei (vlak voor het pinksterweekend). Toen stond er in Vlaanderen telkens ongeveer 250 kilometer file. De verkeersproblemen van deze vrijdag concentreren zich vooral rond de steden Antwerpen en Brussel. Op de Antwerpse ring is het zeer druk, en ook op de toekomende snelwegen verloopt het verkeer traag. Zo is het op de E17 aanschuiven van Haasdonk tot de Kennedytunnel, waardoor de reistijd er met een halfuur wordt verlengd. Op de E34 staat dan weer een file van Melsele tot Antwerpen, eveneens met dertig minuten vertraging tot gevolg. Ook in Brussel doet de hinder zich voornamelijk op de ring voor, en dan vooral in het oostelijke en westelijke deel van de R0.

Avondspits komt op gang

De spoorstaking vooral voelbaar in het zuiden van het land. In Vlaanderen reed omstreeks 15.00 uur ongeveer 58 procent van de treinen. Daarmee is de situatie op de belangrijkste assen iets verslechterd tegenover die om 11.00 uur, toen nog ongeveer 65 procent reed. In Wallonië is er nog steeds zo goed als geen treinverkeer.

Het is moeilijk in te schatten hoe de situatie vrijdagavond verder zal evolueren, aldus woordvoerder Thomas Baeken van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Waarschijnlijk zal de situatie in Vlaanderen grotendeels hetzelfde zijn als die van donderdag en zal de avondspits iets moeizamer verlopen. Het aantal treinen kan dan nog iets lager liggen dan 58 procent, maar dat percentage kan later op de avond weer wat verhogen. De hinder in Vlaanderen is vooral een gevolg van de staking in Wallonië, maar ook in Vlaanderen wordt er her en der gestaakt door het treinpersoneel. Dat gebeurt onder meer in Antwerpen, waardoor het treinverkeer daar vrijdag zware hinder ondervond. Of de actievoerders het werk vrijdagavond zullen hervatten, is nog niet duidelijk.

Naomi Skoutariotis
door Naomi Skoutariotis

Overleg spoorbonden moet 'tot de finish'

Voor de spoorbonden moet er vrijdag een akkoord komen in het dossier van de kredietdagen. Ze blijven wel bij hun basiseis dat de nota over de herberekening van die dagen ingetrokken wordt.

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

Vlaams Verkeerscentrum: 'Ochtendspits verliep relatief vlot'

De ochtendspits op de Vlaamse snelwegen is ondanks de spoorstaking vrijdag relatief vlot verlopen, zegt woordvoerder Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. Het was wel een merkbaar drukkere ochtendspits dan op een andere vrijdag, maar de drukte viel heel goed mee in vergelijking met de ochtendspits op andere werkdagen.

De hoogste totale filelengte op de Vlaamse snelwegen bedroeg ongeveer 100 kilometer, kort na 8 uur, aldus Bruyninckx. 'Er waren geen noemenswaardige problemen', aldus de woordvoerder. Het was vooral druk op de snelwegen naar Brussel. 'Als dit een andere werkdag in de week was geweest, hadden we een ander scenario gezien.'

Kevin Van der Auwera
door Kevin Van der Auwera

'Separatisten en confederalisten danken de Waalse vakbonden'

De acties van de Waalse socialistische vakbond FGTB zijn koren op de molen van de N-VA. Dat schrijft Alain Mouton van Trends.

© BELGA
Naomi Skoutariotis
door Naomi Skoutariotis

65 procent treinen op belangrijkste assen in Vlaanderen rijdt

In Vlaanderen rijdt op de belangrijkste assen 65 procent van de treinen, aldus Thomas Baeken van Infrabel.

Naomi Skoutariotis
door Naomi Skoutariotis

Relatief kalme ochtendspits op Vlaamse snelwegen

Ondanks de spoorstaking verloopt de ochtendspits op de Vlaamse snelwegen relatief kalm. Op bepaalde punten is het wel drukker dan gebruikelijk.

Het is drukker dan gebruikelijk op de snelwegen uit het Franstalig landsgedeelte richting Brussel: op de E429 staat zo file van Hondzocht tot Lembeek, op de E411 van Overijse tot Leonard. Daarnaast is het ook drukker op het zuidelijke deel van de binnen- en buitenring rond Brussel.

Op de E40 moeten bestuurders ook rekening houden met een verliestijd van 30 minuten van Aalst tot Groot-Bijgaarden. Op de Antwerpse ring zijn er geen uitzonderlijke omstandigheden. Wel staat er de gebruikelijke file voor de Kennedytunnel op het einde van de E17.

Naomi Skoutariotis
door Naomi Skoutariotis

Treinverkeer Vlaanderen steeds meer verstoord

Omstreeks 07.00 uur rijdt 80 procent van de treinen tussen Oostende en Brussel. Tussen Antwerpen en Gent is dat 90 procent, tussen Gent en Kortrijk 80 procent, tussen Hasselt en Antwerpen 80 procent, tussen Jette en Dendermonde 80 procent, tussen Brussel en Antwerpen 75 procent, tussen Leuven en Brussel 60 procent.

Naomi Skoutariotis
door Naomi Skoutariotis

Treinverkeer in Vlaanderen (nog) niet erg verstoord

In het zuiden van het land is vrijdag bij dageraad geen enkele trein uitgereden door de staking bij de spoorwegen. In Vlaanderen ondervinden voorlopig twee lijnen hinder, aldus Thierry Ney, woordvoerder van de NMBS.

Ongeveer één trein op de twee rijdt op de lijn Brussel-Antwerpen (27) en Lier-Aarschot, aldus de woordvoerder. Hij benadrukte dat de situatie in de loop van de dag zeker zal evolueren. "Er zouden grotere gevolgen kunnen zijn op het treinverkeer in Vlaanderen", waarschuwde Ney. In Wallonië reed geen enkele trein vrijdagochtend uit.

Rudi Rotthier
door Rudi Rotthier

Bellot: 'Vakbonden hebben zelf aangetoond dat minimale dienstverlening kan'

Minister van Mobiliteit François Bellot zegt in De Standaard en Le Soir dat de vakbonden dinsdag zelf bewezen hebben dat minimale dienstverlening mogelijk is.

Lees er hier over.

© BELGA
Rudi Rotthier
door Rudi Rotthier

'Helft van de treinen in Vlaanderen reed tijdens avondspits'

Tijdens de avondspits en daarna reed in Vlaanderen op de belangrijke lijnen ongeveer de helft van de treinen. Dat maakt Infrabel bekend.

Rond 18, 19 en 21 uur schommelde het percentage treinen dat in Vlaanderen reed rond de 50 procent, zegt Thomas Baeken van de spoorwegnetbeheerder. Donderdagochtend was dat nog een 75 procent, maar dat percentage daalde in de loop van de dag.

Door de spoorstaking reden in Wallonië donderdag zo goed als geen treinen. Hoe de toestand op het spoor vrijdag zal zijn, is moeilijk te voorspellen. "Dat zal afhangen van hoe vlot de NMBS haar rollend materiaal op eindbestemming krijgt", aldus Baeken. De NMBS waarschuwde de reizigers eerder om opnieuw rekening te houden met verstoord verkeer. Maar: "Het is onmogelijk om de exacte impact en de plaats van stakingsacties te voorspellen".

(Belga)

Jan Herregods
door Jan Herregods

Video: Wilde staking gaat tweede dag in

De wilde staking van de Franstalige socialistische en christelijke spoorbonden gaat ook morgen voort. Overleg tussen de vakbonden en directie draaide op niets uit. Voor vele treinreizigers was het vandaag al een frustrerende dag en ook morgen belooft chaotisch te worden.

Jan Herregods
door Jan Herregods

Video: Verkeer in Brussel in de soep

Het verkeer in het Brusselse centrum zit momenteel volledig vast. Bestuurders kunnen geen kant meer. Elders doken er berichten op dat de politie het centrum had afgesloten, maar dat bleek niet te kloppen. "Maar dat er chaos is, ga ik niet ontkennen", zei Inge Paemen de woordvoerder van Brussel Mobiliteit.

Jan Herregods
door Jan Herregods

Bart De Wever: 'Politieke stakingen zijn lichtzinnig en gevaarlijk'

"Dat men in Franstalig België zeer stakingsbereid is, doet me vermoeden dat het om politieke stakingen gaat die gericht zijn tegen de regering." Dat zegt N-VA-voorzitter Bart De Wever. "Dat is heel lichtzinnig en heel gevaarlijk. Ik kan alleen maar hopen dat men daarmee stopt".

De regering moet in korte tijd een reeks hervormingen op de sporen zetten. "Ik begrijp dat mensen zich willen laten horen", aldus De Wever in de marge van de voorstelling van de grootste diamant in het Antwerpse MAS. Maar dat men "voor het minste en geringste naar het stakingswapen grijpt om hervormingen tegen te houden die toch moeten gebeuren is onbegrijpelijk", luidde het.

Voor De Wever is er geen alternatief. "Het is aan deze regering om ons uit de problemen te fietsen, we moeten erdoor". De stakingen maken naar zijn zeggen pijnlijk duidelijk wat een van de pijnpunten in België is, "een socialistisch gedomineerd Wallonië dat alle hervormingen tegenhoudt en dat denkt dat we de schulden eeuwig kunnen blijven opstapelen".

© BELGA
Jan Herregods
door Jan Herregods

Centrum niet afgesloten, wel chaos op de weg

Brussel Mobiliteit ontkent ten stelligste dat het Brusselse stadscentrum afgesloten zou zijn, zoals sommige media donderdagavond melden. Wel is de verkeerssituatie in Brussel chaotisch, aldus woordvoerster Inge Paemen van Brussel Mobiliteit.

De verkeerssituatie in Brussel is chaotisch door een "samenloop van omstandigheden", aldus Paemen. Zo zijn meer mensen met de auto naar Brussel gekomen wegens de spoorstaking. Daarnaast raakte ook een vrachtwagen kabels in de Leopold II-tunnel in de richting van de Basiliek van Koekelberg, waardoor de tunnel een tijdlang werd afgesloten.

Rond 17 uur ging de tunnel opnieuw open, maar de sluiting heeft wel gevolgen voor het verkeer. Op verschillende Brusselse kruispunten staan agenten om het verkeer te regelen. Het verkeer is chaotisch op de kleine ring, de toegangswegen tot de kleine ring en in de tunnels, aldus Paemen.

Jan Herregods
door Jan Herregods

Foto: File in Brussel

Jan Herregods
door Jan Herregods

Verkeerschaos in Brussel: politie sluit centrum af

De avondspits op de weg heeft voor een enorme verkeerschaos gezorgd in Brussel. De politie heeft het centrum van de stad afgesloten omdat alles vast staat.

Enerzijds zijn door de treinstaking veel mensen met de auto naar Brussel gekomen, waardoor de avondspits vroeger op gang kwam.

Daarnaast was er deze namiddag ook hinder omdat in de Leopoldtunnel een vrachtwagen loshangende kabels had geraakt. De tunnel was een tijd lang afgesloten voor het verkeer, maar is nu terug open.

Bart Osaer
door Bart Osaer

Van Eetvelt: 'Minimale dienstverlening holt stakingsrecht niet uit'

Werkgeversorganisaties Voka en Unizo reageren verontwaardigd op de verrassende spoorstaking. Beide willen dat de regering dringend werk maakt van een minimale dienstverlening. Unizo-topman Karel Van Eetvelt stelt de bonden alvast gerust: 'Minimale dienstverlening holt het stakingsrecht niet uit'

© belga
Jan Herregods
door Jan Herregods

Hinder tijdens de avondspits

De avondspits op het spoor dreigt moeilijker te verlopen dan de ochtendspits. De impact van de staking is groter geworden naarmate de dag vorderde en in Brussel stond een tijdje een trein geblokkeerd. "De hinder is aanzienlijk", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. In Wallonië rijden bijna geen treinen, maar ook in Vlaanderen is er grote hinder.

Om 12.00 uur zei de NMBS dat in het noorden van het land 80 procent van de treinen reed, tegen 14.00 uur was dat nog 60 procent en sindsdien heeft het spoorbedrijf geen nieuw cijfer meer gegeven.

Op de informatieborden in de Brusselse stations staan hoog oplopende vertragingen en verschillende afgeschafte piekuurtreinen.

Het had niets met de staking te maken, maar tussen Brussel-Centraal en Brussel-Zuid stond tussen 16.45 en 17.36 uur ook een trein geblokkeerd. Het ging om een trein van Brussels Airport naar Oostende. Achter die trein stond nog een tweede trein vast, maar de reizigers van die trein konden uitstappen in het station.

Jan Herregods
door Jan Herregods

NMBS: impact acties voor morgen is nog niet duidelijk

Wat de impact zal zijn van acties morgen/vrijdag is nog niet duidelijk. De NMBS waarschuwt de reizigers opnieuw om rekening te houden met verstoord verkeer. "Het is onmogelijk om de exacte impact en de plaats van stakingsacties te voorspellen", luidt het in een persbericht.

Avondspits spoor start met aanzienlijke hinder

De avondspits op het spoor dreigt moeilijker te verlopen dan de ochtendspits. De impact van de staking is groter geworden naarmate de dag vorderde. "De hinder is aanzienlijk", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. In Wallonië rijden bijna geen treinen, maar ook in Vlaanderen is er grote hinder.

© Belga

NMBS waarschuwt ook vrijdag voor verstoord verkeer

Wat de impact zal zijn van acties vrijdag is nog niet duidelijk. De NMBS waarschuwt de reizigers opnieuw om rekening te houden met verstoord verkeer. "Het is onmogelijk om de exacte impact en de plaats van stakingsacties te voorspellen", luidt het in een persbericht.

'Vakbonden spelen met toekomst van het land'

De Vlaamse werkgeversorganisaties Voka en Unizo zijn kwaad dat de spontane staking bij het spoor blijft voortduren en eisen snel wetgeving over een minimumdienstverlening. "Wij zijn verbolgen over deze spontane wilde staking, die de burger gijzelt", zegt gedelegeerd bestuurder Hans Maertens van Voka. "In de Brusselse binnenstad heerst verkeerschaos, en morgen opnieuw. Dit veroorzaakt enorme schade aan onze economie. De havens vrezen nu al voor de 'just in time' leveringen. De bonden spelen een gevaarlijk spel en spelen met de toekomst van het land, net nu we proberen ons imago op te vijzelen."

"Het loopt de spuigaten uit", vindt ook Unizo-topman Karel Van Eetvelt. "Vakbonden die wakker liggen van de toekomst van hun bedrijf en vooral de medewerkers, moeten voorstellen uitwerken om de productiviteit en dienstverlening te verbeteren in plaats van om de haverklap te staken." Volgens Unizo ligt de globale productiviteit bij de NMBS "20 tot 40 procent lager dan bij andere Europese operatoren".

Staking duurt voort

Het overleg met de spoorbonden wordt morgen/vrijdag voortgezet. In afwachting van het nieuwe overleg, om 11.30 uur, blijft de staking bijgevolg duren. Volgens ACOD-secretaris Ludo Sempels is er geen breuk en ging het om een constructief gesprek. "We zitten morgen opnieuw samen en proberen om tot een oplossing te komen", aldus Sempels. In afwachting verandert er niets op het terrein, en blijft met andere woorden de staking duren. Die is voornamelijk voelbaar in Wallonië. Luc Piens, sectorverantwoordelijke van de christelijke vakbond, bevestigt dat de deur tussen beide partijen open blijft staan. "We hebben niet opgeroepen tot staking, en doen dat nu ook niet. Er is een reactie bij het personeel en we begrijpen die. Belangrijk is nu om uit deze situatie te raken", aldus nog Piens.

Geen akkoord tussen bonden en HR-Rail

Het overleg tussen de spoorbonden en HR-Rail is donderdagnamiddag afgelopen, de gesprekken verliepen constructief. Dat zegt Ludo Sempels van ACOD Spoor. Morgen/vrijdag wordt er voort onderhandeld, maar in afwachting wijzigt er niets aan de situatie van de staking, verklaarde zijn Franstalige collega Michel Abdissi.

Franstalige studenten hekelen HR-Rail

De Franstalige studentenfederatie (FEF) vraagt de instellingen van het hoger onderwijs om studenten niet te bestraffen omdat ze getroffen worden door de staking bij het spoor. De federatie vraagt de vakbonden om de studenten goed te informeren over het verdere verloop van de staking.

De studenten wijzen ook met de vinger naar HR-Rail, het bedrijf dat het personeelsbeheer bij het spoor regelt. De organisatie merkt op dat het bedrijf "nieuwe maatregelen nam te midden de examenperiode, goed wetende dat deze de woede van het personeel zouden uitlokken".

De FEF roept op om solidariteitsinitiatieven op poten te zetten, bijvoorbeeld om studenten onderdak te geven in de buurt van de campussen of om aan carpooling te doen.

Waalse overheidsvakbond roept op om staking 31 mei uit te breiden

De Franstalige socialistische overheidsvakbond CGSP heeft een motie goedgekeurd waarin opgeroepen wordt om de spoorstaking van 31 mei uit te breiden tot alle overheidsdiensten. Dat heeft Filip Peers van de Brusselse vleugel van de socialistische spoorvakbond CGSP gezegd aan de circa 20 militanten voor de hoofdzetel van spoorbedrijf HR-Rail. "De motie geldt voor alle sectoren", aldus de vakbondsman. "We roepen ook onze vrienden van de privé op om ons te vergezellen." De uitspraken werden op applaus onthaald.

Vergadering bonden en directie vertraagd: vakbondsleiders zitten vast in files

Bonden en directie bij het spoor ontmoeten elkaar donderdag op de hoofdzetel van HR Rail, de juridische werkgever van het spoorwegpersoneel. Ze zoeken een uitweg uit het dossier van de kredietdagen, nadat een staking is uitgebroken van ontevreden spoorwegpersoneel. De vergadering moest in principe om 11.00 uur beginnen, maar liep vertraging op. Sommige vakbondsleiders zitten vast in de files.

© Belga

Bonden dreigen met staking tot de finish

De bonden begrijpen de onvrede wel van de treinreizigers, maar, zo zegt Filip Peers van de Brusselse vleugel van de socialistische spoorvakbond CGSP, "de mensen zijn kwaad op de verkeerden". Peers: "Ze moeten kwaad zijn op de directie en de regering, die een contraproductief beleid voeren." De kredietdagen, aldus Peers, zijn de vonk die het vuur heeft doen opwaaien. De Franstalige bonden dreigen met een staking tot de finish, als de directie niet met een constructief voorstel komt.

Impact wordt groter in het hele land

De impact van de spoorstaking wordt groter naarmate de dag vordert. Dat blijkt uit cijfers van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Ook op de Vlaamse lijnen is de hinder nu goed voelbaar. Op de trajecten Oostende-Brussel en Brussel-Antwerpen rijdt maar de helft van de treinen en in de Kempen (Herentals, Aarschot, Lier) maar een derde. Waar de impact in Vlaanderen in de ochtendspits goed leek mee te vallen, is dat nu minder het geval. Lijnen waar wel veel treinen rijden (meer dan 80 procent) zijn onder meer Gent-Antwerpen, Kortrijk-Gent en Kortrijk-Dendermonde. Op verschillende belangrijke Waalse spoorlijnen rijden op dit moment geen treinen. Charleroi-Brussel is een uitzondering, met 66 procent bediening.

Ook het goederenvervoer wordt overigens getroffen. "Goederentreinen van de Antwerpse haven naar het Ruhrgebied worden opgehouden in Montzen, bij de Duitse grens. Voor de rest verloopt het goederenvervoer met mondjesmaat", zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken.

'Reizigers moeten de echte reden van de staking kennen'

"De vakbonden, die worden teruggefloten door hun achterban, treden het protocolakkoord uit 2009, dat voorziet in termijnen voor het aankondigen van acties, met de voeten. Ze moeten dringend hun troepen weer onder controle krijgen". Dat zegt MR-voorzitter Olivier Chastel.

Chastel heeft geen begrip voor de reden waarom de bonden staken. Ze zijn het niet eens met de nieuwe manier om kredietdagen te berekenen. Spoormensen die 38 uur per week werken in plaats van de voorziene 36 uur, kunnen die uren opnemen via verlofdagen. De MR-voorzitter wijst er daarbij op dat wanneer een arbeider een week verlof neemt, hij ook die twee extra uren geniet hoewel hij niet gewerkt heeft. "Die anomalie moest worden weggewerkt", aldus Chastel. "Het nieuwe systeem voorziet dat die uren logischerwijze niet kunnen worden opgeteld voor weken waarin niet wordt gewerkt. Het gaat in geen enkel geval om een afname van het aantal verlofdagen zoals de vakbonden beweren".

Chastel meent dat de reizigers "de echte reden" van de staking moeten kennen. "De vakbonden kunnen niet enerzijds respect voor het sociaal overleg vragen en anderzijds via stakingen ingaan tegen akkoorden die in overleg werden gesloten", besluit hij.

© BELGA

Honderden werknemers stappen mee in geïmproviseerde manifestatie in Namen

Zowat 350 NMBS-medewerkers zijn in Namen aan een geïmproviseerde manifestatie begonnen. Ze vertrokken even na 9 uur aan het station van Namen en bevinden zich momenteel in het centrum van de stad. "Deze manifestatie is deze morgen op een spontane manier ontstaan na een algemene personeelsvergadering in de werkplaats in Salzinnes", in het westen van de stad Namen, zo zegt Vincent Mercier van de socialistische spoorbond CGSP. "We zullen na de middag een tweede personeelsvergadering houden, om te beslissen over een voortzetting van de acties." Volgens de politie van Namen verloopt de optocht rustig, maar zorgt ze wel voor verkeershinder in het stadscentrum.

Taxistop vzw raadt mensen aan te carpoolen

De vzw Taxistop, die duurzaam woon-werkverkeer stimuleert, raadt pendelaars die door de treinstaking een alternatief zoeken, aan om te carpoolen. Via carpool.be of de carpool-app van de vzw kunnen pendelaars en automobilisten elkaar vinden, luidt het. Carpool.be centraliseert alle zoekertjes van carpoolers voor hun woon-werkverkeer. De dienst is gratis, maar carpoolers kunnen wel onderling een vergoeding afspreken.

Minister François Bellot betreurt staking: 'De mensen worden hier gegijzeld'

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) betreurt de nationale staking. Bellot, die pas sinds ruim een maand deel uitmaakt van de regering, zei op Matin Première (RTBF) de actie niet te begrijpen. "De mensen worden hier gegijzeld", luidde het. Een studentenvereniging in het Franstalige landsgedeelte noemde de staking, die tijdens de examenperiode valt, "onvergeeflijk". Die uitdrukking nam de minister niet in de mond. Wel riep Bellot de vakbonden op "gezond verstand" aan de dag te leggen en de actie af te breken.

© belga

'Reizigers zoeken hun heil in toiletten'

In Wallonië ligt het treinverkeer lam als gevolg van de staking bij het spoor, in Vlaanderen rijdt meer dan tachtig procent van de treinen, aldus NMBS-woordvoerder Bart Crols. Het gaat om gemiddelden. In Leuven en Antwerpen ondervinden de treinreizigers wel veel last, omdat treinen vanuit Wallonië moeten komen. Wellicht zal de rest van de dag een gelijkaardig beeld vertonen, aldus de NMBS-woordvoerder. Pendelaars die terug naar huis keren, worden aangeraden zich goed te informeren. De treinen die in de ochtendspits reden zaten vaak bomvol. Op sommige treinen zochten reizigers hun heil in de toiletten, bij gebrek aan andere plaatsen.

Reizigersverenigingen reageren woedend

Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be reageren scherp op de nationale staking van de Franstalige spoorbonden. Ze zijn "woedend" omdat "studenten, werkende mensen en andere reizigers eens te meer gegijzeld worden, zonder dat ze de tijd kregen om naar een alternatief op zoek te gaan". De "wilde staking" gaat lijnrecht in tegen afspraken die gemaakt zijn tussen de directie en de vakbonden van de NMBS-groep, dat een stakingsaanzegging minstens 10 dagen op voorhand moet ingediend worden, luidt het.

"Nog maar eens wordt hierdoor de betrouwbaarheid van het spoor ondergraven, nog maar eens wordt het imago van het spoor zwaar beschadigd. Alweer vergissen de vakbonden zich van doelwit: de getroffen reizigers zijn op geen enkele manier verantwoordelijk voor dit en andere conflicten tussen de vakbonden en de directie van het spoor. Het kan best zijn dat de bonden en de spoormensen ontevreden zijn, maar het is onaanvaardbaar dat de reiziger, en zij alleen, hiervoor het gelag moet betalen", stellen de reizigersverenigingen.

Spoorbonden hebben ontmoeting met HR Rail

Er is donderdag om 11.00 uur een ontmoeting gepland tussen de spoorbonden en HR Rail, de juridische werkgever van het spoorwegpersoneel. Dat zegt Philippe Dubois, secretaris van de Brusselse vleugel van de socialistische spoorbond. Bij HR Rail kan men dat niet bevestigen. De Franstalige spoorbonden (CSC Transcom en CGSP Cheminots) riepen op tot een staking donderdag, uit protest tegen de beslissing van HR Rail om de kredietdagen te herberekenen. Die verlofdagen, ter compensatie van de langere werkweek van spoorlui, worden voortaan berekend op basis van de werkelijk gepresteerde dagen. Voorheen kregen de werknemers ook kredietdagen voor de dagen dat ze bijvoorbeeld ziek of met vakantie waren. De vakbonden willen dat de maatregel wordt ingetrokken, aldus Dubois. "Het is een provocatie. Er loopt overigens nog steeds een procedure bij de Raad van State tegen de beslissing."

Naomi Skoutariotis
door Naomi Skoutariotis

Vlaamse wegen niet uitzonderlijk druk

Het is niet uitzonderlijk druk op de Vlaamse wegen, zo meldt het Vlaams Verkeerscentrum. Meer pendelaars kozen door de staking bij het spoor het zeker voor het onzekere en namen de wagen in plaats van de trein.

Om 07.00 uur stond er al honderd kilometer file op de Vlaamse wegen, wat uitzonderlijk is. Omstreeks 08.00 uur is "het drukker dan normaal, maar niet uitzonderlijk", aldus Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. Er staat zowat 170 kilometer file. Vooral op de snelwegen vanuit Wallonië is het druk. Uit voorzorg namen meer pendelaars de wagen, en ze gingen ook al vroeger op pad.

Naomi Skoutariotis
door Naomi Skoutariotis

Stakers op de sporen in Charleroi

In Vlaanderen zijn al de seinhuizen bemand. In Wallonië is een tiental seinhuizen onbemand en staan stakers op de sporen. "Levensgevaarlijk. We zullen er alles aan doen om de veiligheid te garanderen", aldus Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken.

Naomi Skoutariotis
door Naomi Skoutariotis

'Tussen 60 en 90 procent van treinen in Vlaanderen rijdt'

"Tussen de 60 à 90 procent van de treinen in Vlaanderen rijdt", aldus NMBS-woordvoerder Bart Crols. De hinder in Vlaanderen is een gevolg van stakingen in Wallonië, maar ook binnen Vlaanderen wordt gestaakt. De treinen raken wel door Brussel.

Naomi Skoutariotis
door Naomi Skoutariotis

Al 100 kilometer file in Vlaanderen

Donderdagochtend omstreeks 07.00 uur staat er op de Vlaamse wegen al zowat 100 kilometer file. Dat meldt het Vlaams Verkeerscentrum. De drukte op de weg is volgens het Verkeerscentrum "wellicht een gevolg van de spoorstaking".

Het is vooral druk naar Brussel op de E40 vanuit Gent en op de E411 vanuit Wallonië. Op de snelwegen richting Antwerpen staan er eveneens al de nodige files.

Naomi Skoutariotis
door Naomi Skoutariotis

Welke treinen rijden (niet)?

Er rijden donderdagochtend geen treinen in Wallonië. In Vlaanderen rijden de treinen op bepaalde lijnen normaal, terwijl andere lijnen verstoord zijn.

Donderdagochtend rijden alle treinen tussen Oostende en Brussel, Kortrijk en Gent, Kortrijk en Denderleeuw, Essen en Antwerpen, Herentals en Aarschot en Hasselt en Leuven.

Tussen Gent en Antwerpen rijdt 50 procent en tussen Brussel en Antwerpen rijdt 70 procent, omdat sommige treinen vanuit Charleroi vertrekken. Tussen Leuven en Brussel-Noord rijdt ongeveer 60 pct van de treinen.

Op de lijnen tussen Doornik en Halle, Bergen en Brussel, Charleroi en Brussel, Aarlen en Namen en op de lijnen die Namen, Luik en Charleroi verbinden, rijdt geen enkele trein. De NMBS-woordvoerder roept de reizigers op zich te informeren vooraleer ze de trein nemen.

Rudi Rotthier
door Rudi Rotthier

N-VA: geen nieuwe vaste benoemingen meer bij NMBS

De N-VA stelt voor dat er geen nieuwe vaste benoemingen meer komen bij de NMBS. Dat zei Kamerlid Wouter Raskin in gesprek met De Tijd en L'Echo.

© BELGA
Rudi Rotthier
door Rudi Rotthier

Ongeval in Meise: A12 richting Antwerpen zit dicht

Terwijl het afwachten is hoeveel treinhinder er vandaag is, meldt het Vlaams Verkeerscentrum dat de A12 richting Antwerpen volledig versperd is door een ongeval in Meise.

Een vrachtwagen die personenwagens vervoerde, is rond 5 uur gekanteld. Volgens Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum ligt de vrachtwagen in schaarvorm over de weg, terwijl ook enkele van de vervoerde wagens op de rijweg liggen. Daardoor zijn de drie rijstroken en de pechstrook versperd.

Het verkeer moet de A12 verlaten via de afrit Meise, om dan via de onderliggende wegen N211 en N276 naar Londerzeel te rijden, waar het de A12 weer op kan. De oprit Meise naar de A12 richting Antwerpen is dicht. "Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer de weg weer vrij zal zijn. De hulpdiensten zullen met het oog op de ochtendspits zo snel mogelijk proberen om een doorgang te creëren", aldus Peter Bruyninckx.

(Belga)

Rudi Rotthier
door Rudi Rotthier

Franstalige studenten veroordelen staking

De vereniging van studenten van de Franstalige gemeenschap, Unécof, "veroordeelt de wilde spoorstaking".

De vereniging "betreurt ten zeerste" dat een staking 's avonds wordt aangekondigd "terwijl studenten de volgende ochtend examens moeten afleggen". "Een dermate korte termijn laat de studentenj niet toe een alternatief te organiseren zoals dat bij recente stakingen wel kon".

"De studenten kunnen niet solidair zijn met de spoorwerknemers zolang ze de examenperiodes niet respecteren", aldus Opaline Meunier, vicevoorzitter van Unécof. Ze noemt de staking "niet goed te praten".

(Belga)

Rudi Rotthier
door Rudi Rotthier

Stakingsposten aan stations

In verschillende stations in Wallonië en aan de stelplaats in Vorst zijn stakingsposten opgezet. Dat meldt de NMBS. Al voor de start van de staking om 22.00 uur is duidelijk dat een vijftiental treinen het vertrekstation niet zal verlaten. "Het zwaartepunt van de staking zal wellicht in Wallonië liggen", aldus NMBS-woordvoerder Bart Crols.

Volgens hem staan stakingsposten in de stations van Bergen, Moeskroen en Charleroi. Ook aan de stelplaats van Vorst staan stakers. Dat het zwaartepunt van de actie in Wallonië zal liggen, "wil niet zeggen dat er geen impact zal zijn in Vlaanderen", aldus Crols. Veel treinverbindingen lopen van Wallonië naar Brussel en/of Vlaanderen. "De hamvraag is wat er in Brussel zal gebeuren".

De NMBS doet geen voorspelling over hinder voor woensdag laat of donderdag en raadt reizigers aan zich via website, app, Twitter of Facebook te informeren.

Rudi Rotthier
door Rudi Rotthier

Minister Bellot: 'Triest'

Kersvers minister van Mobiliteit François Bellot (MR) noemde in de Kamercommissie Infrastructuur de aangekondigde staking bij het spoor "triest". "Ik ben triest dat er vandaag een staking is voor een sociaal akkoord waarvan de inkt nog niet droog is", aldus Bellot in een reactie. "Ik ben een man van dialoog, ik verkies overleg en mijn deur staat altijd open."

Hij zei dat er in het kader van een mogelijk door Europa opgelegde liberalisering van het spoor in 2023 "een sterke visie nodig is als we een toekomst willen voor de historische operator in België." En het is volgens Bellot niet enkel de stiptheid bij de NMBS die omhoog moet, maar vooral de productiviteit. Hij verwijst als voorbeeld naar het Zwitserse spoor, dat daar in geslaagd is, "en bovendien met een veel moeilijker net dan wij". Een ander voorbeeld van een overheidsbedrijf dat wel klaargestoomd is voor de toekomst, is volgens Bellot bpost. "Want de maatschappij en de noden van de maatschappij zijn veranderd." Aan de stakers van het NMBS-personeel vraagt Bellot om zich "in de plaats te stellen van de burger". "Gisteren/dinsdag doet iedereen bij de NMBS mee aan de nationale staking, behalve zij die instaan voor het operationele, om de betogers in Brussel te krijgen. Een dag later wordt er dan een wilde staking georganiseerd. Ik zeg u: pas op! En dit om twee redenen: er worden mensen gegijzeld die gaan werken én er is net een sociaal akkoord getekend. Wat is van dat laatste dan nog de waarde?"

(Belga)

© belga
Rudi Rotthier
door Rudi Rotthier

Vlaamse bonden roepen niet op tot staking

De christelijke spoorvakbond ACV-Transcom roept, net als ACOD, niet op tot staken. Dat zegt algemeen sectorverantwoordelijke Luc Piens. De Franstalige spoorvakbonden doen dat wel.

De maatregel waartegen gestaakt wordt, aldus Piens, "zit diep bij de mensen, bij alle lagen van het personeel. Maar we roepen niet op om actie te ondernemen". "We moeten uit deze impasse raken", aldus nog de vakbondsman.

Ludo Sempels van de ACOD Spoor, de Nederlandstalige vleugel, zegt dat langs Vlaamse kant er geen oproep is gelanceerd tot staken, "maar dat het de mensen zelf zijn die zullen beslissen". Er zijn volgens Sempels ook geen stakingsposten voorzien.

(Belga)

© BELGA
Rudi Rotthier
door Rudi Rotthier

TreinTramBus: 'Juiste manier om openbaar vervoer kapot te maken'

Reizigersorganisatie TreinTramBus is serieus in de wiek geschoten. "Dit is nefast wanneer je zoveel mogelijk mensen uit de auto wil krijgen", zo klinkt het.

TreinTramBus vindt het in elk geval niet gepast dat de staking nauwelijks enkele uren op voorhand wordt aangekondigd. "Dit kan je moeilijk als een correct aangekondigde staking beschouwen", zegt voorzitter Stefan Stynen. "Ik ben verbaasd dat zo'n beweging in de loop van de dag kan ontstaan. Er bestaat nochtans een protocol, dat ook door de vakbonden ondertekend is, om dit te vermijden." De TreinTramBus-voorzitter betreurt ook dat er door deze actie grote onzekerheid bestaat voor de mensen die donderdag met de trein naar het werk willen komen. "Op die manier creëer je het beeld dat je niet op het openbaar vervoer kan rekenen". Tot slot stelt Stynen ook aan de kaak dat de staking zo kort volgt op de actiedag van dinsdag. "Toen werd er niet gestaakt bij de NMBS, maar was er bijvoorbeeld wel hinder bij De Lijn. Voor mensen die zowel een trein als een bus nodig hebben, wordt dat dus wel veel. Als je het openbaar vervoer kapot wil krijgen, is dit de juiste manier."

(Belga)

Rudi Rotthier
door Rudi Rotthier

VBO: trop is te veel

Het Verbond van Belgische Ondernemingen reageert bitter op de actie. De houding van "onaantastbaarheid" kan niet meer, aldus gedelegeeerd bestuurder Pieter Timmermans. "Trop is te veel".

Hij noemt de actie "weinig sociaal. Op een moment dat velen positivisme proberen binnen te brengen in de samenleving door jobcreatie, doet men hier aan jobdestructie. Wanneer gaat men beseffen dat men zo in de eigen voet schiet? Een beetje verantwoordelijkheidszin is op zijn plaats". Volgens de werkgeversorganisatie is er dan ook dringend nood aan harde afspraken binnen de beheersovereenkomst van de NMBS. "Het mag niet zijn dat een paar mensen het land kunnen gijzelen. Wie wil staken, kan staken. Maar wie wil werken, moet kunnen werken."

(Belga)

BRIEF/SPOOR/STAKING/BEDRIJVEN/WERKGEVERS

© belga
Rudi Rotthier
door Rudi Rotthier

De redenen voor de stakingsactie

Waarom de Franstalige vakbonden om 22 uur een staking beginnen en wat de impact kan zijn eest u hier.