Herlees: Politiek gekibbel rond problemen Ford Genk

© Belga

Herlees hier de liveblog van dinsdag 24 oktober in de aanloop naar de bijzondere ondernemingsraad bij Ford Genk.

21.36 uur: Goeienavond. Tot zover vandaag de liveblog in de aanloop naar de bijzondere ondernemingsraad bij Ford Genk. De ondernemingsraad start morgenvroeg om 9 uur. Wij zijn er vanaf 6 uur met meer live verslaggeving over de toekomst van Ford Genk. Wanneer er vannacht nieuwe ontwikkelingen zijn, dan leest u die op de homepage van Knack. Bedankt voor het volgen.

20.50 uur: Politieke reacties (update)
LDD-fractieleider in het Vlaams Parlement Lode Vereeck pleit ervoor dat de Ford-fabriek in Genk niet ontmanteld wordt. De overcapaciteit in de Europese auto-industrie is tijdelijk, zegt hij, en vroeg of laat is er opnieuw productiecapaciteit nodig. “Er is overcapaciteit en daarbovenop een economische recessie. Ford zit daarbij nog eens in de hoek waar de klappen vallen. Maar de meeste economen zijn er van overtuigd dat binnen afzienbare tijd de capaciteit terugkomt”, zegt Vereeck.

“Ik verzet me tegen de ontmanteling van die fabriek, zoals met Opel in Antwerpen is gebeurd. Genk beschikt over een perserij die voor alle modellen kan dienen.”

18.46 uur: Gouverneur Herman Reynders gelooft dat Ford Genk openblijftNaarmate de uren verstrijken, groeit in Limburg de angst dat Ford Genk dichtgaat. Almaar meer stemmen wijzen in de richting van een sluiting van de fabriek in de loop van 2013. Provinciegouverneur Herman Reynders is zowat de enige Limburgse excellentie die tegengas geeft. “Tot nader bericht blijf ik geloven dat Genk openblijft.”
18.24 uur: ‘Autofabrieken hebben zeker nog toekomst in Vlaanderen’ De christelijke metaalvakbond ACV-Metea weerlegt dat er geen toekomst meer zou zijn voor autofabrieken in Vlaanderen. “Er zijn wel argumenten voor een verankerde auto-industrie in Vlaanderen”, klinkt het daags voor de bijzondere ondernemingsraad bij Ford Genk. ACV-Metea wijst op elementen zoals de lastenverlaging op ploegenarbeid en het systeem van tijdelijke werkloosheid, “aangevuld met inspanningen die in individuele ondernemingen werden genomen”. De Belgische industrie heeft daardoor een aantal voordelen ten aanzien van de buurlanden, klinkt het.

18.09 uur: Politieke reacties (update)Als de onheilsberichten rond Ford Genk waarheid zouden worden, dringt een “Limburgplan bis” zich op, meent oppositiepartij Vlaams Belang. “Niemand is gebaat met het doorschuiven van de zwarte piet of het spelen van politieke spelletjes, maar de politiek kan evenmin lijdzaam blijven toekijken. Zowel in het geval van herstructurering en dus jobverlies als in het geval van de volledige sluiting, moet er dringend een hertewerkstellingscel en een reconversieplan opgesteld worden”, zegt Vlaams parlementslid voor Vlaams Belang Chris Janssens.

Woensdag houdt het Vlaams Parlement normaal gezien een ook actualiteitsdebat over Ford Genk.

17.19 uur: Ook premier Di Rupo zal met ceo Ford Europe praten
Ook premier Elio Di Rupo zal woensdag om 16 uur een onderhoud hebben met de ceo van Ford Europe. “De federale regering volgt het dossier van zeer nabij op. De premier ontvangt na de ondernemingsraad op vraag van Ford Europe ook zelf een delegatie van het bedrijf”, klinkt het op zijn kabinet.

16.59 uur: Planning Kris Peeters (update)De ceo van Ford Europe gaat woensdag om 12 uur langs bij Vlaams minister-president Kris Peeters. Het onderhoud zou tot 12.45 uur duren.

16.38 uur: ‘Fabriek is zowel zegen als nachtmerrie voor Limburg’Je hebt de Limburgse bedrijven, en dan heb je Ford Genk”, zo benadrukt Piet Pauwels, decaan van de faculteit Bedrijfseconomische Wetenschappen van UHasselt, het belang van de fabriek voor de regio. De Ford-vestiging, waaraan grofweg 10.000 rechtstreekse en onrechtstreekse jobs verbonden zijn, is volgens hem “zowel een zegen als een nachtmerrie voor Limburg”. Een sluiting van de fabriek zou “een mega-impact” hebben, zegt de econoom.

“Men is zich al decennialang bewust van de nood en deugd van Ford Genk”, zegt Pauwels, die erop wijst dat het ooit om de grootste assemblagefabriek ter wereld ging. Toch denkt hij niet dat Ford nu een volledige sluiting van de Limburgse vestiging zal aankondigen. “Er zijn nog veel scenario’s mogelijk. Een sluiting zou niet in de lijn van vorige beslissingen liggen”, zegt hij.

Pauwels gelooft de lokale directie als die zegt dat de fabriek de meest performante van Europa is. Als er een ingreep komt, zal het probleem dan ook elders liggen, klinkt het. “Ze maken het foute model bij het foute merk op het foute moment”, legt hij uit. Ford heeft al een tijdje af te rekenen met dalende verkoopcijfers. Als er toch een drastische beslissing genomen wordt, dan zal dat volgens Pauwels een zware impact hebben op de regio.

“Vraag is dan wat de veerkracht van Limburg is”, zegt Pauwels. Die vraag beantwoordt hij meteen zelf: “de veren staan er, maar ze zijn te klein”. Hoewel men er volgens hem “behoorlijk mee bezig” is, moet nog meer het juiste klimaat gecreëerd worden voor innovatie en moet voor rechtszekerheid gezorgd worden.

15.30 uur: De Croo dient Peeters van antwoord

De uitspraken van Vlaams minister-president Kris Peeters over de te hoge loonkost kan op niet veel bijval rekenen bij de federale ministers. Voor vicepremier Alexander De Croo is het in elk geval ’te makkelijk om te zeggen dat dit alleen de schuld is van de loonkost. Er zijn andere autofabrieken in dit land die wel rendabel zijn’, reageerde hij.

14.55 uur: Planning Kris Peeters Vlaams minister-president Kris Peeters plant morgennamiddag op zijn kabinet topoverleg met alle betrokken partijen, onder wie de bevoegde Vlaamse ministers, een vertegenwoordiger van de federale regering, de sociale partners, de Limburgse gouverneur en député voor economie en een vertegenwoordiger van de Limburgse Reconversie Maatschappij (LRM).

Eerder op de dag ontvangt Peeters de Europese directie van Ford.

14.52 uur: Politieke reacties
‘Vlaanderen had al langer werk moeten maken van de reconversie van de auto-industrie. Het kan niet zijn dat we hier niet op voorbereid zijn’ (Groen-fractieleider in het Vlaams Parlement Filip Watteeuw)

‘Ik heb de indruk dat Ford geen bedrijfseconomische afweging maakt, maar eerder de weg van de minste weerstand kiest door in een klein land met een beperkte afzetmarkt te gaan saneren.’ (Johan Vande Lanotte)

14.24 uur: Ford Genk en de begroting

De vooralsnog onbevestigde problemen bij Ford Genk bewijzen dat de concurrentiekracht ook tijdens de begrotingsbesprekingen nauwlettend in de gaten gehouden moet worden, reageren verschillende federale topministers vlak voor het begrotingsoverleg.

12.43 uur: Zeer rustig aan de poortenIn en rond het bedrijfsterrein van Ford in Genk is het zeer rustig. De vakbonden hebben aan verschillende poorten en toegangswegen wel een lint gespannen om duidelijk te maken dat het bedrijf niet toegankelijk is.

De duizenden arbeiders die deze week thuis zitten wegens economische werkloosheid, worden opgeroepen om woensdag om 8.30 uur naar de fabriek te komen.

Met de blokkades aan de poorten willen de vakbonden verhinderen dat afgewerkte wagens het fabrieksterrein verlaten. Aan een poort waar af en toe een vrachtwagen of camionette in- en uitrijdt, kijken de vakbondsmensen de laadruimte na.

12.16 uur ‘Ford Genk gaat dicht. Dat is het signaal dat wij ontvangen.’‘Wij ontvangen signalen dat Ford in Genk zeer, zeer slecht nieuws gaat aankondigen.’ Dat zegt politiek hoofdredacteur Eric Donckier van Het Belang van Limburg in een gesprek met Knack.be. ‘Wij denken dat de fabriek dicht gaat. Ik kan niet in detail treden en we weten het ook niet honderd procent zeker, maar de aanwijzingen in die richting zijn verpletterend.’

12.00 uur: Sluiting Ford Genk is erger dan de sluiting van de mijnen‘De eventuele sluiting van Ford Genk is voor Limburg erger dan de sluiting van de mijnen waarbij in de jaren 90 meer dan 22.000 mensen hun job verloren.’ Dat zegt politiek hoofdredacteur Eric Donckier van Het Belang van Limburg.

‘De sluiting van de mijnen was een winstoperatie. Elke kompel had een andere job voordat hij zijn laatste dag in de mijn had gewerkt. Nu zitten we in een zeer slechte economische conjunctuur. Wie zijn werk verliest bij Ford of bij een toeleverancier, zal geen andere job vinden. De conjunctuur zal ooit wel omslaan, maar wanneer, weet niemand. Allicht zal dat nog jaren duren.’

Bij Ford werken ruim 4.800 mensen. Toeleveranciers inbegrepen, gaat het om 10.000 werknemers.

Bij een eventuele sluiting worden de werknemers van Ford volgens Donckier het slachtoffer van de loonhandicap van de Belgische bedrijven. ‘Auto’s moeten altijd wel ergens in Europa worden gebouwd. Je kan niet alle auto’s in China of in Zuid-Amerika maken om ze dan naar hier te transporteren. Maar als je niet kan concurreren tegen je rechtstreekse buurlanden, dan val je uit de boot.’

11.39 uur Federale regering bewaart radiostilteFord topman Steve Odell trekt na de bijzondere ondernemingsraad in Genk naar Brussel om er Vlaams minister-president Kris Peeters maar ook federaal premier Elio Di Rupo in te lichten. Peeters liet al optekenen dat hij ‘het ergste’ vreest. Di Rupo reageert niet. De federale regering bewaart de radiostilte.

‘Geen Tweets van onze toppolitici over Ford Genk,’ twitterde econoom Geert Noels eerder al. ‘Over Gilbert, Boonen en het weer in Luik komen ze bliksemsnel in de 2 landstalen.’

10.31 uur: ‘Sluiting Ford Genk erger dan sluiting Opel Antwerpen’‘Een eventuele sluiting van Ford Genk zou voor Limburg veel erger zijn dan de sluiting van Opel Antwerpen, hoe erg die ook was voor iedereen die er werkte.’ Dat zegt Knack.be autojournalist en Limburger Urbain Vandormael. ‘Het probleem met de Ford Mondeo is dat hij slecht verkoopt. De modellen van Ford die in Genk worden gebouwd, liggen in hun prijsklasse te dicht bij Duitse automerken als BMW en Audi. Als een auto niet verkoopt, moet je er ook geen fabriek voor openhouden.’

10.13 uur: Audi Brussels leeft mee
Het personeel bij Audi Brussels leeft mee met wat de werknemers van Ford Genk meemaken. Dat zegt ABVV-hoofdafgevaardigde Hedwin De Clercq. Audi Brussels is de opvolger van Volkswagen Vorst. Ook daar kreeg men in 2006 een zware herstructurering te verwerken, na maanden van gespeculeer in de pers. Vierduizend van de meer dan 5.000 werknemers zouden er hun baan verliezen. In 2007 nam Audi de fabriek over, en konden er 2.200 mensen aan de slag. Nu werken er bijna 3.000 mensen.

“We kunnen ons goed inbeelden wat die mensen nu meemaken. Wij leven mee en ze kunnen rekenen op onze steun”, aldus De Clercq, die ook tijdens de herstructurering bij VW al vakbondsafgevaardigde was.

09.58 uur: Burgemeester Dries hoopt dat Ford blijft‘Ik ben een optimist. Ik ga ervan uit dat Ford in Genk blijft voortbestaan.’ Dat zegt de Genkse burgemeester Wim Dries (CD&V) in De Tijd. De burgemeester is verras door het nieuws rond de bijzondere ondernemingsraad en de mogelijke sluiting van Ford Genk. ‘Op 15 november zouden de aannemers beginnen met de ombouw van de fabriek om de nieuwe Ford Mondeo te bouwen. Dat heb ik op papier gezien.’

09.16 uur: Rudi Kennis hekelt communicatie FordVoormalig vakbondsafgevaardigde voor Opel Antwerpen Rudi Kennes laat op Twitter zijn afkeuring blijken over de manier waarop de directie van Ford Genk communiceert over de aangekondigde ondernemingsraad. “Heel veel sterkte voor de medewerkers van Ford Genk. Communicatie blijft het zwakke broertje bij sommige Direkties”.

09.03 uur ‘Geen verrassing’
De problemen van Ford Genk zijn geen verrassing, schrijft Trends-hoofdredacteur Johan Van Overtveldt op Knack.be. Van Overtveldt vraagt zich tegelijkertijd af of de regering Di Rupo wel beseft hoe ernstig de economisch toestand in ons land is. Hij stelt zich vragen bij de automatische loonindexering en de mogelijke afschaffing van de Notionele Interest.

08.56 uur: 1 miljard dollar verliesFord maakte vorig jaar 1 miljard dollar verlies. De autofabrikant gaat voorlopig uit van een verlies van dezelfde orde dit jaar.

Ford plant later deze week bijzondere ondernemingsraden in de andere Europese vestigingen.

08.25 uur: Poorten van Ford Genk blijven dichtDe vakbonden bij Ford Genk blokkeren de poorten van de fabriek. De poorten blijven dicht minstens tot na de bijzondere ondernemingsraad van woensdag. De bonden willen verhinderen dat wagens het terrein van de fabriek verlaten, zegt ABVV-hoofdafgevaardigde Erik Verheyden. Bij Ford in Genk wordt deze week niet gewerkt wegens economische werkloosheid.

07.45 uur: Kris Peeters: ‘Alles uit de kast gehaald om Ford hier te houden’‘De Vlaamse regering heeft alles uit de kast gehaald om Ford in Genk te houden.’ Dat zegt Vlaams minister-president Kris Peeters in De Ochtend op Radio 1. ‘We hebben veel voorstellen gedaan, we zijn al een tijdje zeer intensief aan het overleggen met Ford, met de stad Genk en met alle betrokken partners. We hebben 57 miljoen euro subsidie voorzien voor opleiding wanneer de nieuwe Mondeo gelanceerd wordt.’

Peeters haalde nog eens aan dat het in heel Europa slecht gaat met de auto-industrie. ‘Er is een daling van 8,9 procent, in België gaat het nog slechter en in ons land is de situatie bij Ford nog minder rooskleurig.’

De Vlaamse minister-president vreest dat er op de bijzondere ondernemingsraad slecht nieuws komt. ‘Ik maak mij echt ongerust over wat Ford gaat vertellen.’

Peeters wil ook onderzoeken of de Vlaamse regering eerder gegeven subsidies kan terugvorderen in geval van een sluiting van de fabriek.

‘Wij kunnen met de Vlaamse regering de overcapaciteit van de automobielsector niet oplossen.’

07.40 uur ‘Ik hoop dat er morgen anders nieuws te melden valt dan de sluiting’, zegt Peter Heller, voormalige grote baas van Ford Genk op Radio 1.

06.28 uur Enkele krantenkoppen: – De Morgen: Duizenden banen bedreigd bij sluiting van Ford Genk
– De Tijd: Ford Genk op de rand van de afgrond
– Het Laatste Nieuws: Sluiting dreigt
– Het Belang van Limburg: Vrees voor sluiting van Ford Genk
– De Standaard: Overcapaciteit treft Ford hard

06.24 uur Knack.be auto-journalist Urbain Vandormael legt uit wat de mogelijkheden zijn die op de bijzondere ondernemingsraad bekendgemaakt worden.

06.16 uur De datum voor de bijzondere ondernemingsraad had niet symbolischer gekozen kunnen zijn. Het is dag op dag 50 jaar geleden dat Ford in Genk begon met de bouw van de fabriek.

06.05 uur Bijna alle Vlaamse kranten openen met de mogelijke sluiting van Ford Genk. Er wordt vaak verwezen naar de website van de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeiting. Die schreef dat Ford zijn fabriek in Genk sluit in 2013.

06.00 uur Goeiemorgen, welkom bij deze liveblog over de bijzondere ondernemingsraad over de toekomst van Ford Genk. We volgen hier al het nieuws in de aanloop naar de ondernemingsraad tot en met de beslissing die de Amerikaanse eigenaars zullen meedelen aan arbeiders en bedienden in de Limburgse fabriek. Bij Ford Genk en toeleveranciers van het bedrijf wachten 10.000 werknemers in onzekerheid het nieuws af.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content