‘Helft van automobilisten weet nog steeds niet of wagen Antwerpse lage-emissiezone in mag’

De hele Antwerpse binnenstad en een deel van Linkeroever zijn sinds 1 februari 2017 een lage-emissiezone. © Belga

Naar aanleiding van de eerste verjaardag van de Antwerpse lage-emissiezone (LEZ) heeft mobiliteitsclub VAB 2.000 Belgen laten bevragen via een onlinesteekproef. Vijf op de tien Belgische automobilisten blijken nog steeds niet te weten of ze met hun wagen een LEZ in mogen, acht op tien geven de signalisatie een onvoldoende en slechts 42 procent is overtuigd dat de LEZ voor een betere luchtkwaliteit zorgt.

VAB stelt aan Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) voor om – zoals in het Brussels Gewest – bij de voor oudere wagens verplichte jaarlijkse autokeuring op het keuringsbewijs te vermelden of en tot wanneer de wagen in kwestie steden met een LEZ binnen mag. Daarnaast zouden verkeers- en navigatie-apps een LEZ moeten aangeven, zodat gebruikers weten wanneer ze er een gaan binnenrijden.

Het kabinet van minister Weyts laat in een reactie weten dat er binnenkort inderdaad informatie zal worden meegegeven bij de autokeuring. Daarop zal allicht niet expliciet staan of een voertuig een LEZ in mag, onder meer omdat in Vlaanderen en Brussel verschillende voorwaarden worden gehanteerd. De eigenaar verneemt wel dat zijn voertuig voortaan of vanaf een bepaalde datum onder de LEZ-wetgeving valt en wordt doorverwezen naar een website met meer informatie.

Weyts stelt dat er sowieso tegen 20 mei aanpassingen moeten gebeuren aan het computersysteem van de keuringssystemen en dat de voornoemde ingreep zal worden meegenomen in die geplande update.

VAB merkt nog op dat er van maart (de eerste maand van boetes voor LEZ-overtredingen) tot november van vorig jaar 77.102 boetes werden uitgeschreven voor Belgen die foutief de Antwerpse LEZ inreden, goed voor meer dan 10 miljoen euro.

De meeste boetes dateren van de eerste maanden, maar in november was er toch weer een lichte stijging, hoewel de knip in de Leien toen al een feit was en heel wat bestuurders ontmoedigde om met de wagen Antwerpen binnen te rijden.

Het aantal onwetenden blijft dus groot, stelt de mobiliteitsvereniging opnieuw, en in 2020 dreigen met de geplande verstrenging van de LEZ-voorwaarden nog eens 900.000 van de huidige wagens Antwerpen niet meer binnen te mogen. Als ook die automobilisten onwetend het verbod overtreden en een zware boete krijgen, zal het draagvlak voor de LEZ afnemen, klinkt het.

Partner Content