Studio 100 lanceert Samson is a DJ, de nieuwe kerstsingle van de bekende tv-hond, een week nadat het productiehuis het Amerikaanse animatiebedrijf Little Airplane Productions heeft overgenomen.
...

Wie vandaag aan de VRT een format zou voorstellen waarin een man zou praten met zijn hond... Hans Bourlon:... die loopt het risico uitgelachen te worden, ik weet het. Timing is héél belangrijk. We staan zélf een beetje verwonderd te kijken naar het succes van Samson en Gert. De tv-serie was in 1989 eigenlijk bedoeld om een gat van veertien dagen te vullen tijdens de kerstvakantie. We zijn ondertussen achtentwintig jaar later, en het format blijft aanslaan. Misschien omdat het toch herkenbaar is, of omdat het nostalgische gevoelens opwekt. Die nostalgie speelde ook mee in het succes van Sportpladijs, de show in het Sportpaleis waarmee we onlangs de twintigste verjaardag van Ketnet hebben gevierd. 'Was dat wel zo'n onschuldig feestje?' vroeg journaliste Bieke Purnelle zich af in De Standaard. Ze beschuldigde Studio 100 ervan eenheidsworst te fabriceren. Bourlon: Iedereen heeft recht op zijn mening. Wat me vooral ergerde was dat mevrouw Purnelle ons ervan beschuldigde geen belastingen te betalen. Wat een onzin. Hoe ziet u kindertelevisie de komende jaren evolueren? Bourlon: Het analoge uitzenden van kindertelevisie is over zijn hoogtepunt heen. Er zal een soort Netflix-omgeving komen. Stel, je bent vader van een tienjarige zoon: dan abonneer je je op een menu dat op zijn leeftijd is afgestemd. Hij kan dat aanbod dan bekijken waar en wanneer hij wil, op tv, laptop of smartphone. Pas op, ik zeg niet dat tv-uitzendingen niet meer relevant zullen zijn: de klassieke tv en het model van streamingdiensten groeien naar elkaar toe. Ook de tijd dat je bij Netflix een onoverzichtelijk aanbod van films en series hebt, loopt op zijn einde: Netflix zoekt manieren om abonnees langer aan zich te binden, bijvoorbeeld door series te spreiden in de tijd, in plaats van een heel seizoen in één keer te lanceren. Het aanbod van kinderprogramma's zal verder verbrokkelen Bourlon: Ongetwijfeld. In de Vlaamse steden heeft al drie kwart van de kinderen een niet-Vlaamse achtergrond. Er komt steeds meer diversiteit, ook in de interesses. Dat leidt tot meer rijkdom, maar ook tot grotere uitdagingen voor tv-makers. De tijd dat je álle Vlaamse jongeren een allesomvattend format kon aanbieden, zoals rond Samson of Spring, is definitief voorbij. Waarom hebt u onlangs het Amerikaanse animatiebedrijf Little Airplane Productions overgenomen? Bourlon: Omdat de animatieafdeling van Studio 100 een van onze snelst groeiende onderdelen is, en Little Airplane een van de creatiefste animatiebureaus ter wereld. Het heeft al 21 Emmy's gewonnen, en voor zijn stichter Josh Selig gaan de deuren van alle grote mediahuizen open. Onder meer daardoor spelen we stilaan mee met de grotere jongens. Waar ziet u Studio 100 over enkele jaren staan? Bourlon: In 2016 bedroeg onze omzet 161 miljoen euro. Over enkele jaren zullen we de 200 miljoen bereiken. We blijven ook investeren in onze zes pretparken, en in 2018 willen we de bouw van twee nieuwe waterparken in België aanvatten. We willen, met andere woorden, sterk blijven groeien.