Voor de hackathons sloeg het coronacommissariaat van Pedro Facon de handen in elkaar met de Brusselse jongerenorganisatie Capital van Hassan Al Hilou. In het najaar, voor de tweede golf toesloeg, organiseerde Capital al fysieke hackathons, eerst in Brussel en daarna ook in Mechelen. "We hebben toen gemerkt dat dat een succesvolle formule was om jongeren te informeren en sensibiliseren, en tegelijk ook hun omgeving", zegt Al Hilou. "Er was veel vraag om dit verder te zetten, maar door de strengere maatregelen kon dat niet. In samenspraak met het commissariaat zijn we vervolgens op dit format van online hackathons gekomen." Vanuit de verschillende overheden waren er eerder al campagnes om influencers te betrekken in informatiecampagnes om zo jongeren aan te spreken. De nieuwe aanpak is anders: door heel veel jongeren op kleine schaal te informeren hopen de betrokken partijen dat de informatie zich als een olievlek kan verspreiden, ook op plaatsen waar de juiste informatie anders moeilijk geraakt. "Op goed een uur tijd krijgen de jongeren op ludieke wijze veel informatie", legt Al Hilou uit. "Tegelijk worden ze betrokken en komen ze ook zelf aan het woord." De hackathons worden gepresenteerd door twee tweetalige influencers die de voorbije jaren al veel ervaring opdeden in werken met jongeren: @bilou_pamoche (15.000 volgers op Instagram) en @adnane_lamarti (37.000 volgers op TikTok). Doelpubliek van de hackathons zijn jongeren tussen 16 en 25. Na afloop van de hackathons krijgen de deelnemende jongeren de vraag een leuke foto of geestige TikTok te maken, zodat die via de Anti-viruscommunity verspreid kan worden. De beste foto's en filmpjes worden met een prijs beloond. De aanbevelingen van de jongeren worden ook meegenomen in de coronacampagne van de overheid. Vanaf maandag worden gespreid over drie maanden vijftig hackathons georganiseerd: 20 in Brussel (10 voor Nederlandstalige en 10 voor Franstalige scholen) en 30 in de rest van het land. Jongeren kunnen zich via hun school of jeugdorganisaties aanmelden. Na afloop van deze reeks hackathons wordt het concept geëvolueerd. De federale overheid draagt goed 30.000 euro van de kostprijs, het Brussels gewest nog eens ruim 15.000 euro. (Belga)

Voor de hackathons sloeg het coronacommissariaat van Pedro Facon de handen in elkaar met de Brusselse jongerenorganisatie Capital van Hassan Al Hilou. In het najaar, voor de tweede golf toesloeg, organiseerde Capital al fysieke hackathons, eerst in Brussel en daarna ook in Mechelen. "We hebben toen gemerkt dat dat een succesvolle formule was om jongeren te informeren en sensibiliseren, en tegelijk ook hun omgeving", zegt Al Hilou. "Er was veel vraag om dit verder te zetten, maar door de strengere maatregelen kon dat niet. In samenspraak met het commissariaat zijn we vervolgens op dit format van online hackathons gekomen." Vanuit de verschillende overheden waren er eerder al campagnes om influencers te betrekken in informatiecampagnes om zo jongeren aan te spreken. De nieuwe aanpak is anders: door heel veel jongeren op kleine schaal te informeren hopen de betrokken partijen dat de informatie zich als een olievlek kan verspreiden, ook op plaatsen waar de juiste informatie anders moeilijk geraakt. "Op goed een uur tijd krijgen de jongeren op ludieke wijze veel informatie", legt Al Hilou uit. "Tegelijk worden ze betrokken en komen ze ook zelf aan het woord." De hackathons worden gepresenteerd door twee tweetalige influencers die de voorbije jaren al veel ervaring opdeden in werken met jongeren: @bilou_pamoche (15.000 volgers op Instagram) en @adnane_lamarti (37.000 volgers op TikTok). Doelpubliek van de hackathons zijn jongeren tussen 16 en 25. Na afloop van de hackathons krijgen de deelnemende jongeren de vraag een leuke foto of geestige TikTok te maken, zodat die via de Anti-viruscommunity verspreid kan worden. De beste foto's en filmpjes worden met een prijs beloond. De aanbevelingen van de jongeren worden ook meegenomen in de coronacampagne van de overheid. Vanaf maandag worden gespreid over drie maanden vijftig hackathons georganiseerd: 20 in Brussel (10 voor Nederlandstalige en 10 voor Franstalige scholen) en 30 in de rest van het land. Jongeren kunnen zich via hun school of jeugdorganisaties aanmelden. Na afloop van deze reeks hackathons wordt het concept geëvolueerd. De federale overheid draagt goed 30.000 euro van de kostprijs, het Brussels gewest nog eens ruim 15.000 euro. (Belga)