Gwendolyn Rutten (Open Vld) past voor “platte belastingverhoging”

Open Vld-voorzitter Rutten pleit voor centraal eindexamen © belga

(Belga) Open Vld-voorzitster Gwendolyn Rutten ziet weinig heil in de pistes die in het Mobiliteitsplan Vlaanderen naar voren worden geschoven voor de invoering van een kilometerheffing. “We willen nadenken over vlotter verkeer, maar zeggen neen tegen een platte belastingverhoging”, zegt Rutten.

In een recente versie van het Mobiliteitsplan Vlaanderen schuift de administratie twee scenario’s naar voren voor de kilometerheffing. Die moet helpen de groeiende files in Vlaanderen aan te pakken. Het gaat enerzijds om een heffing van 2 eurocent per kilometer of anderzijds een heffing van 5 eurocent per kilometer met een startheffing van 25 cent, schrijft De Tijd vrijdag. Daardoor zou de heffing voor een rit van 100 kilometer op de Vlaamse wegen rond 2 of 5 euro kosten. Het gaat om een gemiddelde. De slimme taks moet immers variëren in functie van de locatie en het tijdstip, en wordt dus duurder in de spits en rond de grote steden. Open Vld-voorzitster Rutten is echter allesbehalve overtuigd. “We moeten het fileprobleem oplossen en zijn bereid om daar met een open geest naar te kijken. Maar naarmate de resultaten duidelijker worden en er meer details bekend raken, zie je dat dit niet de oplossing is”, zegt Rutten. “Voor ons is het uitgangspunt heel duidelijk: het is niet de bedoeling hier een belastingverhoging van te maken.” Zelf pleiten de Vlaamse liberalen ervoor verkeerssturend in te grijpen op plaatsen en momenten waar dat nodig is, dus waar grote congesties plaatsvinden. Denk daarbij aan de ring rond Antwerpen en Brussel. Het systeem moet ook uniform zijn in heel het land. In Vlaanderen, Wallonië en Brussel moet met andere woorden eenzelfde aanpak gelden, zodat er geen drie systemen zijn in ons land. Wat nu op tafel ligt, komt volgens Rutten echter gewoon neer op een belastingverhoging en heeft niets te maken met het fileleed. In De Ochtend op Radio 1 stelde Vlaams minister Koen Van den Heuvel (CD&V) dat de invoering van de slimme kilometerheffing wellicht op tafel zal liggen bij de volgende regeringsonderhandelingen. Voor hem moet die invoering op een “slimme” manier gebeuren, dus variabel naar plaats en tijdstip. De minister gelooft ook dat er een consensus aan het groeien is over de invoering, maar er zal nog discussie zijn over de manier waarop. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content