De Belgische partijen gaven in 2020, een jaar zonder verkiezingscampagne, in totaal meer dan 12 miljoen euro uit aan reclame, zeggen de groene Kamerleden Kristof Calvo en Gilles Vandenburre. Het gaat dan bijvoorbeeld om betaalde campagnes op Facebook of Instagram. Eén partij spendeerde in 2017, ook een jaar zonder verkiezingen, bijna 4,5 miljoen euro aan allerhande propaganda. "Dergelijke bedragen ondermijnen de democratie eerder dan ze te versterken. Reclame voor partijen en hun standpunten is waardevol, maar dat kan met minder geld", klinkt het. Calvo en Vandenburre dienen daarom een wetsvoorstel in om de uitgaven in te perken. De wet legt nu geen beperkingen op, behalve in de vier maanden voorafgaand aan verkiezingen. De groenen willen naar een plafond van 1 miljoen euro op jaarbasis buiten verkiezingstijden. (Belga)

De Belgische partijen gaven in 2020, een jaar zonder verkiezingscampagne, in totaal meer dan 12 miljoen euro uit aan reclame, zeggen de groene Kamerleden Kristof Calvo en Gilles Vandenburre. Het gaat dan bijvoorbeeld om betaalde campagnes op Facebook of Instagram. Eén partij spendeerde in 2017, ook een jaar zonder verkiezingen, bijna 4,5 miljoen euro aan allerhande propaganda. "Dergelijke bedragen ondermijnen de democratie eerder dan ze te versterken. Reclame voor partijen en hun standpunten is waardevol, maar dat kan met minder geld", klinkt het. Calvo en Vandenburre dienen daarom een wetsvoorstel in om de uitgaven in te perken. De wet legt nu geen beperkingen op, behalve in de vier maanden voorafgaand aan verkiezingen. De groenen willen naar een plafond van 1 miljoen euro op jaarbasis buiten verkiezingstijden. (Belga)