Op de E313 in Antwerpen kan het verkeer sinds eind vorig jaar al gebruik maken van een spitsstrook. De minister is tevreden met de tijdswinst die dat oplevert en liet onderzoeken op welke andere trajecten dergelijke stroken kunnen worden aangelegd. Groen heeft echter vragen bij de veiligheid van de projecten, eigenlijk niet meer dan pechstroken met dynamische verkeersborden. "Hoe komen de hulpdiensten dan ter plaatse bij een ongeval?", vraagt Vlaams parlementslid Dirk Peeters zich af. De partij wijst er ook op dat extra wegen of rijstroken altijd meer verkeer aanzuigen en op hun beurt dichtslibben. Crevits gaf donderdagochtend toe dat de E19 nu meer voertuigen te slikken krijgt, maar volgens haar is dat een gevolg van sluipverkeer dat opnieuw richting snelweg verplaatst. Groen ziet meer heil in een snelheidsverlaging rond de steden, het beperken van het autogebruik en de aanmoediging van openbaar vervoer. (KAV)

Op de E313 in Antwerpen kan het verkeer sinds eind vorig jaar al gebruik maken van een spitsstrook. De minister is tevreden met de tijdswinst die dat oplevert en liet onderzoeken op welke andere trajecten dergelijke stroken kunnen worden aangelegd. Groen heeft echter vragen bij de veiligheid van de projecten, eigenlijk niet meer dan pechstroken met dynamische verkeersborden. "Hoe komen de hulpdiensten dan ter plaatse bij een ongeval?", vraagt Vlaams parlementslid Dirk Peeters zich af. De partij wijst er ook op dat extra wegen of rijstroken altijd meer verkeer aanzuigen en op hun beurt dichtslibben. Crevits gaf donderdagochtend toe dat de E19 nu meer voertuigen te slikken krijgt, maar volgens haar is dat een gevolg van sluipverkeer dat opnieuw richting snelweg verplaatst. Groen ziet meer heil in een snelheidsverlaging rond de steden, het beperken van het autogebruik en de aanmoediging van openbaar vervoer. (KAV)