"Brussel is de filehoofdstad van Europa. Om de mobiliteitsproblemen in en rond Brussel op te lossen, moeten we samenwerken. De ringtrambus is een mooi voorbeeld van zo'n samenwerking. Iedere oplossing die de mobiliteitsknoop helpt ontwarren, is een stap in de goede richting", reageert Brussels minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt, tevreden. Volgens De Lijn heeft de trambus het potentieel om tot 10.000 voertuigen per dag van de weg te halen. Het traject - van de buslijn 830 - loopt van Brussels Airport naar Machelen en Vilvoorde om via VTM, Koninglo en Strombeek aan Brussels Expo het Brussels Gewest in te rijden. De eindhalte is het UZ van de VUB in Jette. Er zijn een achttal haltes op Brussels grondgebied. Volgens De Lijn is het de bedoeling om elke 15 minuten een trambus te laten rijden en dit in beide richtingen. Oorspronkelijk was het idee om op het traject een tram in te zetten. Maar in september 2016 werd gekozen voor een trambus. Die kan immers sneller geïntroduceerd worden, want bij een tram moet je wachten tot de hele infrastructuur klaar is. Eind augustus 2017 lag het tracé op Vlaams grondgebied, tussen de luchthaven van Zaventem en de Heizel, vast. In april van dit jaar kondigde De Lijn aan dat de Ringtrambus vanaf september zou rijden, maar de nodige vergunningen aan Brusselse kant lieten op zich wachten. Hoewel de homologatie door de Brusselse regering reeds in april 2018 in eerste lezing goedgekeurd werd, duurde het nog tot begin deze maand voor de definitieve goedkeuring een feit was. Daarna moest ook nog het traject op Brussels grondgebied groen licht krijgen. De goedkeuring daarvan hing af van een aantal technische kwesties. Zo moest getest worden in hoeverre het gewicht van de Ringtrambus gedragen kan worden door de bruggen op het traject, en in hoeverre de haltes van het traject aangepast zijn aan de omvang van de Ringtrambus. (Belga)