Groen hekelt beslissing minister Peeters over opsporing vervuilende diesels
De Vlaamse oppositiepartij Groen haalt uit naar de beslissing van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) om de opsporing van vervuilende dieselwagens stil te leggen. “Onacceptabel en een uitgestoken middenvinger naar al wie de regels volgt”, aldus de partij.
Voor fractieleider Björn Rzoska is het ‘volstrekt onbegrijpelijk dat wetenschappelijke evidentie opzij wordt geduwd door een minister, net nu wanneer experts ons gidsen door een ongeziene gezondheidscrisis’. ‘Minister Peeters gooit alles in de vuilbak, terwijl er maar liefst 165.000 auto’s met kapotte of verwijderde roetfilter op de weg rijden.’ Groen zegt de kwestie op tafel te hebben gelegd in de commissie Mobiliteit en kondigt aan de minister volgende week opnieuw aan de tand te zullen voelen. ‘Wetenschappers wijzen al jaren op de gevaren van fijn stof’, zegt Johan Danen, parlementslid bij Groen dat het thema volgt in de commissie Mobiliteit. ‘Daarnaast bewijst onderzoek dat vervuiling van fijn stof corona-infecties verzwaart. De minister moet onmiddellijk in actie komen. Ik zal haar opnieuw interpelleren en erop aandringen dat ze dit wél ter harte neemt.’
De minister wil wachten op nieuwe Europese regelgeving. De nieuwe Europese regels kunnen nog jaren op zich laten wachten, stelt Groen. ‘De minister antwoordde op mijn vraag dat ze geen strengere controles wil dan opgelegd door Europa. Ze wil ook chauffeurs met defecte filters niet op kosten jagen. De minister aanvaardt echter wel het risico dat de lucht verder vervuild wordt en dat meer mensen te veel fijn stof binnen krijgen. Vlaanderen staat voor een gigantische gezondheidscrisis, daarom is dit eens zo ondoordacht en onbegrijpelijk.’ Wie moedwillig knoeide met zijn of haar roetfilter, komt hier dus ongestraft mee weg, klinkt het nog. ‘De vervuilende wagens mogen gewoon in het verkeer blijven rondrijden. De pakkans is nul. Ook het aantal defecte roetfilters is een probleem. Volgens een studie van de VAB zou één op de acht roetfilters bij EURO 5-dieselwagens defect zijn. 165.000 filters die niet in orde zijn, dat is geen probleem in de marge.’
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) besliste om het wetgevend kader rond de opsporing van vervuilende dieselwagens niet langer uit te werken en te wachten op Europese richtlijnen, zo berichtte VRT NWS donderdag. ‘Luchtkwaliteit is heel belangrijk voor onze gezondheid maar schone lucht eindigt niet aan de grenzen, vandaar mijn oproep om dit ruimer en wel op Europees vlak te bekijken’, zegt de minister donderdag in een reactie.
‘Momenteel houden we vast aan de Europese Richtlijn van 2014 die in keuringstations een verplichting oplegt om opaciteitstesten uit te voeren, hetgeen we doen’, klinkt het. Volgens minister Peeters legt die richtlijn de effectieve inhoud van de periodieke keuring op en niet de minimumnormen. In een eerdere reactie zeiden de Vlaamse keuringscentra (Goca Vlaanderen) ‘een volledig implementatiedossier’ af te hebben dat de minister zou toelaten om de uitrol van een nieuwe fijnstofmeting te realiseren aan de hand van de zogenaamde PN-meter of deeltjesteller. Maar dat betwist de minister. ‘De overheid heeft geen enkel meettoestel aangekocht of besteld en naar verluidt zijn er nog geen gehomologeerde toestellen in België. Het project is dus zeker niet afgerond door onze administratie, laat staan zo maar klaar om uit te rollen’, luidt het.
Daarnaast wil de minister ook verduidelijken dat er geen formele beslissing van de Vlaamse Regering geweest om de PN-meting al dan niet in te voeren. ‘In het verleden werd dit misschien aangekondigd maar alleszins is er geen procedure opgestart. Voor deze invoering zouden bovendien enkele KB’s moeten aangepast worden en is er overleg nodig met de andere gewesten’, aldus de minister. ‘Tot nu toe kreeg ik van niemand een uitnodiging tot overleg om de procedure inzake roetmetingen aan te passen en een PN-meting te verplichten naast de reeds verplichte opaciteitsmetingen. Dit overleg werd ook niet eerder georganiseerd.’ Bovendien zou er een illegaal circuit bestaan waarbij de roetfilter uit een dieselwagen wordt weggehaald zodat het verbruik daalt, zo berichtte VRT NWS. ‘Manipulatie van roetfilters of het verwijderen kan echt niet, maar zoals ik al zei eindigt lucht niet aan de grenzen en is Europa best geplaatst om de bestaande richtlijnen al dan niet aan te passen’, aldus de minister nog.