"Van alle beschikbare opties kiest de regering van Mauritius de slechtste", meldt Happy Khambule van Greenpeace Africa. "Het laten zinken van dit schip zou de biodiversiteit in gevaar brengen en de oceaan vervuilen met grote hoeveelheden zware metalen, waardoor ook andere gebieden worden bedreigd, met name het Franse eiland La Réunion." De Japanse olietanker MV Wakashio was op 25 juli vastgelopen voor het eiland in de Indische Oceaan. Het schip, dat later in tweeën brak, lekte ongeveer 1.000 ton van de 4.000 ton stookolie die het vervoerde. De regering van Mauritius maakte eerder deze week bekend dat ze een deel van de Wakashiho tot zinken wil brengen. De voorkant van het schip, dat eigendom is van Nagashiki Shipping, zou daarbij naar diepe wateren worden gesleept en tot zinken worden gebracht, terwijl de rest beetje bij beetje zou worden weggehaald. Het bedrijf en de regering van Mauritius staan onder toenemende druk om uit te leggen waarom het schip zo gevaarlijk dicht bij het rif voer en waarom het dagen duurde voordat de autoriteiten ter plaatse kwamen. (Belga)

"Van alle beschikbare opties kiest de regering van Mauritius de slechtste", meldt Happy Khambule van Greenpeace Africa. "Het laten zinken van dit schip zou de biodiversiteit in gevaar brengen en de oceaan vervuilen met grote hoeveelheden zware metalen, waardoor ook andere gebieden worden bedreigd, met name het Franse eiland La Réunion." De Japanse olietanker MV Wakashio was op 25 juli vastgelopen voor het eiland in de Indische Oceaan. Het schip, dat later in tweeën brak, lekte ongeveer 1.000 ton van de 4.000 ton stookolie die het vervoerde. De regering van Mauritius maakte eerder deze week bekend dat ze een deel van de Wakashiho tot zinken wil brengen. De voorkant van het schip, dat eigendom is van Nagashiki Shipping, zou daarbij naar diepe wateren worden gesleept en tot zinken worden gebracht, terwijl de rest beetje bij beetje zou worden weggehaald. Het bedrijf en de regering van Mauritius staan onder toenemende druk om uit te leggen waarom het schip zo gevaarlijk dicht bij het rif voer en waarom het dagen duurde voordat de autoriteiten ter plaatse kwamen. (Belga)