Om een CO2-vrije transportsector te behalen zouden er tegen 2028 in heel Europa geen nieuwe diesel- en benzinevoertuigen - inclusief hybrides - meer verkocht mogen worden. Tegen 2040 zouden er 47% minder auto's en bestelwagens mogen rondrijden en is er meer overgeschakeld naar carpoolen en autodelen. Bovendien moet de stedelijke mobiliteit gereorganiseerd worden om voorrang te geven aan wandelen, fietsen en openbaar vervoer. Volgens het rapport dient ook het aantal vrachtwagens op de Europese wegen te verminderen van 6 tot 3,6 miljoen. Daar staat tegenover dat het gebruik van de binnenwateren en het spoorvervoer zou verdubbelen van 29% tot 58%. Ook zou het totale aantal passagierskilometers met het vliegtuig met minstens 33% moeten verminderen, door onder meer korte afstandsvluchten te verbieden. Ten slotte horen de Europese Commissie en EU-regeringen te investeren in een versterkt netwerk van dag- en nachttreinen in heel Europa, klinkt het. Om dit te bereiken hoopt Greenpeace België dat de nieuwe federale regering klimaatvoorwaarden verbindt aan elke overheidssteun in het Belgische corona-herstelplan. "De corona-crisis zette onze mobiliteit even op pauze: mensen gingen massaal telewerken, velen ontdekten het belang van voldoende publieke ruimte en groen in de buurt en het aantal fietsers explodeert. Onze overheden staan nu voor een belangrijke keuze. Als we terugkeren naar de mobiliteit van het verleden zullen ongelijkheden en de klimaatcrisis nog groter worden", zegt Joeri Thijs, expert mobiliteit bij Greenpeace België. (Belga)

Om een CO2-vrije transportsector te behalen zouden er tegen 2028 in heel Europa geen nieuwe diesel- en benzinevoertuigen - inclusief hybrides - meer verkocht mogen worden. Tegen 2040 zouden er 47% minder auto's en bestelwagens mogen rondrijden en is er meer overgeschakeld naar carpoolen en autodelen. Bovendien moet de stedelijke mobiliteit gereorganiseerd worden om voorrang te geven aan wandelen, fietsen en openbaar vervoer. Volgens het rapport dient ook het aantal vrachtwagens op de Europese wegen te verminderen van 6 tot 3,6 miljoen. Daar staat tegenover dat het gebruik van de binnenwateren en het spoorvervoer zou verdubbelen van 29% tot 58%. Ook zou het totale aantal passagierskilometers met het vliegtuig met minstens 33% moeten verminderen, door onder meer korte afstandsvluchten te verbieden. Ten slotte horen de Europese Commissie en EU-regeringen te investeren in een versterkt netwerk van dag- en nachttreinen in heel Europa, klinkt het. Om dit te bereiken hoopt Greenpeace België dat de nieuwe federale regering klimaatvoorwaarden verbindt aan elke overheidssteun in het Belgische corona-herstelplan. "De corona-crisis zette onze mobiliteit even op pauze: mensen gingen massaal telewerken, velen ontdekten het belang van voldoende publieke ruimte en groen in de buurt en het aantal fietsers explodeert. Onze overheden staan nu voor een belangrijke keuze. Als we terugkeren naar de mobiliteit van het verleden zullen ongelijkheden en de klimaatcrisis nog groter worden", zegt Joeri Thijs, expert mobiliteit bij Greenpeace België. (Belga)