Op de homepagina van de lokale versie krijgen de bezoekers de meest populaire video's in België te zien, samen met de filmpjes die het snelst in eigen land aan populariteit winnen. Ook wil Google het met de lokale site eenvoudiger maken voor Belgische gebruikers om meer lokaal publiek naar hun creaties te lokken. Patrick Walker, senior director van YouTube in Europa, meldt dat YouTube.be ook samenwerking met lokale commerciële partners mogelijk moet maken. Het platform biedt immers een grote draagvlak, laat toe om de auteursrechten te beheren, het publiek van de video's te analyseren en geld te verdienen. Zo maakt de openbare omroep RTBF al een deel van zijn inhoud op de Belgische versie beschikbaar. Een deel van de advertentie-inkomsten wordt via Sabam uitgekeerd aan de Belgische auteurs. De lancering van de Belgische site - in het Nederlands en het Frans - is het begin van de aanwezigheid in ons land. Walker kondigt aan om ook hitlijsten van de populairste muziekvideo's in Europa te introduceren. Dit bestaat al in de Verenigde Staten en heeft als voordeel dat ook artiesten zonder platendeal in de lijst terechtkomen. Ook zal de site zich in de toekomst visueel onderscheiden van andere lokale versies. (MDM)

Op de homepagina van de lokale versie krijgen de bezoekers de meest populaire video's in België te zien, samen met de filmpjes die het snelst in eigen land aan populariteit winnen. Ook wil Google het met de lokale site eenvoudiger maken voor Belgische gebruikers om meer lokaal publiek naar hun creaties te lokken. Patrick Walker, senior director van YouTube in Europa, meldt dat YouTube.be ook samenwerking met lokale commerciële partners mogelijk moet maken. Het platform biedt immers een grote draagvlak, laat toe om de auteursrechten te beheren, het publiek van de video's te analyseren en geld te verdienen. Zo maakt de openbare omroep RTBF al een deel van zijn inhoud op de Belgische versie beschikbaar. Een deel van de advertentie-inkomsten wordt via Sabam uitgekeerd aan de Belgische auteurs. De lancering van de Belgische site - in het Nederlands en het Frans - is het begin van de aanwezigheid in ons land. Walker kondigt aan om ook hitlijsten van de populairste muziekvideo's in Europa te introduceren. Dit bestaat al in de Verenigde Staten en heeft als voordeel dat ook artiesten zonder platendeal in de lijst terechtkomen. Ook zal de site zich in de toekomst visueel onderscheiden van andere lokale versies. (MDM)